Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb via internet een 2e hands gasveer voor mijn 45km auto gekocht. Deze bleek wel de juiste, maar ook slecht, waardoor de achterklep nog dichtklapte. Contact opgenomen en toen weer teruggestuurd (op mijn kosten) en een tweede 2e hands ontvangen, weer hetzelfde probleem. (Bij mijn dealer langsgeweest) Omdat ik mijn geld niet terugkreeg heb ik bij hen 2 nieuwe gasveren besteld, maar deze bleken niet te passen en ze zijn ook niet hetzelfde (Mijn dealer zegt dat het geen juiste onderdelen zijn het lukt ze te monteren. Het internetbedrijf beweert dat het orinele en juiste onderdelen zijn. Zij wilde mij eerst weer geen teruggeven. Na lang zeuren aan de telefoon uiteindelijk wel. Ik kon terugsturen en ze zouden het geld terugstorten.
Nu kreeg ik een mail dat ik mijn geld niet kreeg (€83) omdat het niet in de orginele verpakking zou zitten.
Ik heb het teruggestuur zoals ik het heb gekregen. Het enige zou kunnen dat er plastic om heen zat met een barcode sticker.Hij kan het niet terugsturen naar de fabrikant, zegt hij.
Wat kan ik nu?

Beste vraagsteller,

In uw geval is er sprake van wanprestatie.
Kort samengevat: De leverancier stuurt u schijnbaar niet de juiste onderdelen. U heeft hierover contact gehad en gepoogd het op te lossen. De leverancier is hierin meegegaan, maar geeft nu aan dat zij een probleem hebben met de fabrikant.

U heeft een overeenkomst met de leverancier en niet met de fabrikant. De leverancier moet zijn deel van de overeenkomst nakomen. Dat is tot op heden niet gelukt, de leverancier is in gebreke geblegen. Wanneer de tegenpartij bij een overeenkomst in gebreke blijft, spreken we van wanprestatie.
De wederpartij is niet direct aansprakelijk voor de wansprestatie. U dient de wederpartij eerst in gebreke te stellen. U kunt via een ingebrekestelling (zie standaarddocumenten op deze site) de leveranciers gebieden alsnog na te komen of u kunt uw geld terug eisen. Komt de leverancier niet na of krijgt u uw geld niet terug(binnen de door u in de ingebrekestelling genoemde termijn), dan is de leverancier aansprakelijk.
<Het is gebruikelijk om de tegenpartij (leverancier)ten minste twee maal de mogelijkheid te geven na te komen. Mijns inziens kunt u dit doen, tenzij u uw auto reeds heeft gerepareerd natuurlijk.>

Het wordt lastiger indien er in de algemene voorwaarden een bepaling staat over hoe u de goederen moet terugzenden of indien er in het telefoongesprek specifiek is aangegeven hoe u de goederen moest terugzenden en u dit niet heeft gedaan. Uit uw verhaal begrijp ik dat u de spullen op dezelfde wijze heeft teruggezonden als u ze had ontvangen en er blijkt uit uw vraag niet dat u de spullen op een bepaalde wijze moest terugzenden. Het argument dat de leverancier de spullen niet kan terugzenden naar de fabrikant komt in beginsel dat ook voor rekening van de leverancier.

Succes met de ingebrekestelling. Hopenlijk kunt u met dit verhaal naar de leverancier.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag