Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


ik heb op zaterdag een auto gekocht bij autogarage. Op zondag ( nog geen 24 uur later) sloeg hij. Voordat hij afsloeg begon het lampje van thermometer aan te slaan. Gelukkig had ik aan mijn rechterzijde het tankstation meelakkers liggen dus die ben ik meteen opgereden. Ik dacht aan de koelvloeistof omdat ik zon situatie al eens eerder meegemaakt had.
Ik zette de auto neer en wilde hem nog ff netjes in de achteruit parkeren maar de auto sloeg uit. ( was van Boxtel op weg naar Limburg dus had al een halve rit gereden). Toen ik bij het tankstation binnen was voor koelvloeistof zag ik dat de auto van voor en achter aardig rookte. Ik werd angstig want ik moest naar limburg om mijn twee jongens te halen.
Ik heb meteen mijn vriendin aan de telefoon gehad ( zij was bij de koop aanwezig) en die is naar me toe gekomen. We hebben gewacht tot de auto afgekoeld was maar hij wilde niet meer starten. We zagen geen aparte dingen. Ik had mijn exman aan de telefoon en die heeft geprobeerd ons telefonisch te helpen maar hij deed niks.
We hebben de auto laten staan en de volgende avond zijn we terug gegaan en hebben de anwb gebeld. Deze konden de auto niet ter plekke maken en moesten de auto weg laten slepen. We hebben telefonisch contact gehad met de garage en na lang gepraat ( de meneer van de anwb heeft hem aan de telefoon gehad), werd er afgespoken dat de auto de volgende dag opgehaald werd en naar het garagebedrijf gesleept werd waar de garage man de kosten van sleep betaalde en iemand gratis liet kijken voor reparatie. Netjes vonden wij.
Paar dagen later toen we weer belde kregen we te horen dat de motor schijnbaar opgeblazen was. Hmmm en nu?? Hij had nog een andere auto ter beschikking. We zijn er naar toe gegaan en hebben een proefritje gemaakt, maar we vertrouwde de auto niet de remmen schuurde heel erg. Ook werd ons door de man die er toen was ( een andere als die de eerste auto verkocht) medegedeeld dat we de onkosten nog moesten betalen. Welke onkosten?? 150 voor sleep en 50 voor reparatie. We lieten meteen te kennen dat we het hier niet mee eens waren want dit was zo niet afgesproken. Toen we vroegen of we het geld terug kregen, omdat deze auto geen 24 uur in mijn bezit wasm zei de man dat we dan over 12 dagen contact op moesten nemen omdat die andere man vakantie was. Ik gaf hem mijn verzekeringspapieren ivm vrijwaring, maar ook die kreeg ik niet 12 dagen wachten.
Daar zit je dan... zonder auto zonder vrijwaring en zonder je geld!!
Ik heb naast het telefonisch contact ook een mail gestuurd met daarin dat ik mijn geld terug wil en dat ik het niet netjes vind dat als een iemand op vakantie is het bedrijf niet echt verder kan draaien.
Wat is mijn recht in deze situatie en hoe kan ik eisen mijn geld terug te krijgen?
Ik heb een auto nodig voor woon/werk verkeer maar ook ivm met mijn drie kinderen. Heb net een relatie breuk gehad waardoor de auto met mijn ex mee is.Alvst bedankt

U moet eerst vast laten stellen wat de oorzaak is van het opblazen van de motor. Het zou namelijk goed kunnen dat dit verband houdt met een defect in de motor dat al aanwezig was toen u de auto kocht.

Als dat de reden is van het moeten afslepen van de auto, dan is zonder meer verdedigbaar dat de garage die kosten moet betalen. Ik adviseer u een jurist te zoeken die voor u een brief aan het garagebedrijf stuurt, waarin deze aanspraak maakt op reparatie van de auto, of (als men dat niet gratis wil doen) ontbinding van de koopovereenkomst en teruggave van uw geld. Ook de vrijwaringskwestie kan dan aan de orde worden gesteld.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag