Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb inmiddels vlak na elkaar 2x mijn telefoon ter reparatie aangeboden bij een Mediagigant (binnen de garantieperiode). Beide keren kwam de telefoon na een aantal weken terug uit reparatie, één maal met de melding dat er een software update was uitgevoerd, waarvan direct toen ik de telefoon aanzette bleek dat hij nog steeds hetzelfde defect vertoonde, en de tweede maal kwam hij terug met de melding "geen defect gevonden", maar ook dit keer bleek direct na het inschakelen van de telefoon dat het probleem zich nog voordeed. Ik heb er geen vertrouwen meer in dat er een oplossing komt en wil eigenlijk de aankoop ontbinden, De winkel zegt dat, omdat er beide keren geen defect is aangetoond, ze nu intern gaan kijken of er wel een defect is en dat de telefoon als er een defect is weer in reparatie gaat. Volgens hen kan ik als ik het er niet mee eens ben alleen mijn kapotte telefoon weer meenemen. Wat zijn mijn rechten in dit geval?.

Als koper ben je verplicht om de verkoper eerst in de gelegenheid te stellen de telefoon te repareren.
Echter, deze reparatie moet binnen een redelijke termijn gebeuren en zonder ernstige overlast voor de koper.
Welke termijn redelijk is en wat ernstige overlast is hangt mede af van de aard van de gekochte zaak.
De termijn van enkele weken die u de verkoper gegund heeft, lijkt me echter zeer redelijk.
U zou de verkoper ook nog kunnen vragen om het toestel te vervangen door een ander nieuw toestel.
Op de site van de consumentenbond vindt u een voorbeeldbrief voor een laatste kans tot herstel of vervanging van een kapot product.
http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/voorbeeldbrieven/

Als reparatie binnen redelijke termijn zonder ernstige overlast en vervanging niet mogelijk zijn,
dan heeft u de bevoegdheid om de overeenkomst te ontbinden als het mankement daarvoor ernstig genoeg is.
U kunt in dit geval direct tot ontbinding van de overeenkomst overgaan zonder de verkoper eerst in gebreke te stellen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag