Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb in 2010 een cotract getekend. Hierin is niet gerept over arbeidsvoorwaarden. In het jaar daarna kwam er ineens een personeelswijzer en (aangepaste) arbeidsvoorwaarden. In 2012 zijn wij overgenomen door een groot cocern. Wij blijven gewoon werkzaam onder onze eigen naam. Nu komen ze met nogmaals aangepaste arbeidsvoorwaarden. Tevens worden wij gekort in ons vakantie geld (van 8,33 naar 8 procent) onze overuren worden tegen lagere vergoedingen uitbetaald. Ik heb nooit getekend voor arbeidsvoorwaarden of wat dan ook. Wat is voor mij van toepassing? En mag mijn werkgever doen wat hij nu doet?



De rechten en plichten die u al had (na aanpassing van e.e.a. in 2011) zijn door de overname overgegaan naar de nieuwe werkgever. Maar het is wel logisch dat de arbeidsvoorwaarden worden geharmoniseerd. Het is dan wel gebruikelijk dat er een redelijke overgangsregeling komt om de verschillende arbeidsvoorwaarden samen te smelten.


Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

En als ik nooit getekend heb voor arbeidsvoorwaarden omdat die er niet waren toen ik werd aangenomen?




U heeft de arbeidsvoorwaarden van 2011 blijkbaar, al dan niet stilzwijgend, geaccepteerd en dus zijn deze nog steeds geldig. Tegen die wijzigingen in 2011 kunt u nu niet meer gaan protesteren omdat dat niet meer tijdig is.


Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hartelijk dank voor uw uitleg.




Graag gedaan en succes.


Beoordeel dit antwoord:

Als het gaat om de wijziging in (naar ik aanneem alleen secundaire?) arbeidsvoorwaarden in 2011 ben ik het met Monique eens: normaal gesproken is het nu te laat om daar nog tegen te protesteren, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn waarom dat niet eerder kon (bijvoorbeeld omdat je dit niet wist of de gevolgen van deze wijziging niet goed kon overzien).

Met betrekking tot de wijziging in 2012 ligt dat m.i. wat anders: voor een goed en duidelijk antwoord op die vraag is meer informatie nodig dan nu wordt gegeven. Harmonisatie van arbeidsvoorwaarden bij overgang van onderneming is een lastig onderwerp, met veel rechtspraak die je niet zomaar 1 op 1 op andere gevallen kunt toepassen.

In ieder geval is het belangrijk om te weten of er CAO's van toepassing waren/zijn bij de oude/nieuwe werkgever, en zo ja wat de looptijd daarvan was/is.

Ook wijs ik erop dat zeker niet zo stellig gezegd kan worden dat het overgenomen personeel (al dan niet na een overgangsregeling) de arbeidsvoorwaarden van de nieuwe werkgever zomaar moet slikken. Dat de werkgever harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden WIL is op grond van de jurisprudentie niet voldoende (dat wil elke werkgever in zo'n situatie wel). De werkgever moet kunnen aantonen dat dit ook min of meer NOODZAKELIJK is.

Of dat laatste in dit geval zo is kan ik niet uit de beschrijving van de vraagsteller afleiden, dus het zou maar zo kunnen dat zij deze wijzigingen helemaal niet hoeft te accepteren.

Vriendelijke groet,

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag