Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb een winkelpand gehuurd en ik heb van het dak lekkage.
Ik heb 3 maanden geleden aan de verhuurder van het pand telefonisch een melding gedaan. Dit heb ik meerdere malen telefonisch doorgegeven maar er wordt geen actie ondernomen om het dak te laten repareren.
Ik heb sommige kleding al verhangen zodat deze geen schade oplopen door de lekkage.
Vandaag heb ik weer contact gehad met de verhuurder en er weer melding van gemaakt .
Mag ik,nu de verhuurder in gebreke blijft het maandelijkse huurbedrag in een depot storten totdat de reparatie is uitgevoerd.en zo ja, hoe werkt dit?



Telefonische meldingen zijn niet voldoende, helaas voor u. U moet dus eerst nog per aangetekende brief sommeren om de lekkage in het bedrijfspand binnen 8 dagen te verhelpen en aan te kondigen welke maatregelen u anders neemt. Werkt dat niet, dan kunt u de verhuurder op verschillende manieren toch in beweging krijgen.
Hieronder treft u algemene informatie aan over diverse mogelijkheden. In uw geval lijkt me (na de gebrekenbrief) het opschorten van (een deel van de) huur een goed drukmiddel.

- Zelf het onderhoud of de reparaties uitvoeren
- Betaling huur uitstellen
- Procedure starten bij de rechter

U kunt zich door de rechter laten machtigen om het onderhoud op kosten van de verhuurder uit te (laten) voeren; U kunt ook zonder rechterlijke machtiging het onderhoud of de reparaties zelf (laten) uitvoeren op kosten van de verhuurder. U vordert dan de gemaakte kosten terug van uw verhuurder of verrekent deze met de huurprijs. De kosten moeten wel redelijk zijn. U loopt hierbij wel het risico dat u door de verhuurder wordt aangesproken voor wanprestatie.

U kunt het betalen van de huur uitstellen tot de verhuurder aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Dit kunt u doen zonder tussenkomst van de rechter. Hierbij stuurt u de verhuurder een brief waarin u zich beroept op artikel 6:52 of 6:262 (opschortingsbevoegdheid) van het Burgerlijk Wetboek. Als de verhuurder de onderhoudswerkzaamheden of reparaties heeft uitgevoerd, moet u met terugwerkende kracht de opgeschorte huur betalen. Denkt u na over deze stap, dan kunt u het beste van tevoren juridisch advies inwinnen.

Ook kunt u (met terugwerkende kracht) recht hebben op huurvermindering / schadevergoeding.

U kunt voor hulp vrijblijvend rechtstreeks contact opnemen met een van de huurrechtjuristen hier, bijv. via de link ' direct contact' die u - als u heeft ingelogd - ziet bij dit antwoord.

Ik help u hier graag bij.


Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag