Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Ik heb een vraag over de aansprakelijkheid van bezorging bij kopen via internet.
Mijn vraag is hoe (of kan) de koper aansprakelijk worden gesteld bij een bestelling via internet? ( wat betreft de verzending, bijv. kwijtgeraakte pakketjes)
Volgens 7:11BW ligt het risico van bezorging bij de verkoper totdat het afgeleverd is bij de koper. Hier mag echter van afgeweken worden maar dit mag
niet worden gebeuren via de algemene voorwaarden van de betreffende webwinkel (7:6 lid 2 BW)
Is bijvoorbeeld het (verplicht) aanvinken van een hokje met de tekst: Hierbij bent u als koper aansprakelijk voor de verzending van uw producten rechtsgeldig?
Zo nee, is er een andere manier?
Bij voorbaat dank voor uw tijd.
Mijn vraag is hoe (of kan) de koper aansprakelijk worden gesteld bij een bestelling via internet? ( wat betreft de verzending, bijv. kwijtgeraakte pakketjes)
Volgens 7:11BW ligt het risico van bezorging bij de verkoper totdat het afgeleverd is bij de koper. Hier mag echter van afgeweken worden maar dit mag
niet worden gebeuren via de algemene voorwaarden van de betreffende webwinkel (7:6 lid 2 BW)
Is bijvoorbeeld het (verplicht) aanvinken van een hokje met de tekst: Hierbij bent u als koper aansprakelijk voor de verzending van uw producten rechtsgeldig?
Zo nee, is er een andere manier?
Bij voorbaat dank voor uw tijd.
Theoretisch zou dat kunnen, maar ik kan het om meerdere redenen niet aanraden. Het zal niet goed overkomen bij klanten en waarschijnlijk zal een rechter dit als onredelijk beschouwen.
Als u verkoper bent zou ik u adviseren om de post aangetekend te verzenden. Dan kunt u altijd aantonen dat het poststuk is verzonden en dat het is bezorgd. Het kost inderdaad meer dan via de gewone post, maar u zou deze kosten bijvoorbeeld bij de klant in rekening kunnen brengen. Met vriendelijke groet,