Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb een telefoon gekocht afgelopen maandag avond. Dez heb ik dinsdag gebuikt maar markte dat de telefoon steeds uit zichzelf aan en uit viel en dat de sim kaart niet werdt gelezen. Ik ben dinsdag gelijk terug gegaan naar de winkel. Ik kon hem ruilen voor een andere (zelfde variant). Die heb ik woensdag kunnen ophalen. Donderdag heb ik deze in gebruik genomen maar merkte dat ook die dezelfde kuren had. Ik ben donderdag avond weer terug gegaan naar de winkel en zij gaven aan dat ze geen geld terug geven. Ze kunnen alleen weer een ander toestel aanbieden of een tegoedbon. Ik wil gewoon mijn geld terug. Ik betaal geen 220,- voor een telefoon die het niet doet!
Dit weigeren ze. Hoe zit dit juridisch? Mogen zij mij het geld weigeren?
Alvast bedankt.

In uw geval is er sprake van non-conformiteit. De winkel is namelijk de overeenkomst niet correct nagekomen. Nu wil u de overeenkomst ontbinden, m.a.v. u wilt uw geld terug.
U heeft pas het recht de overeenkomst te ontbinden indien de tegenpartij in verzuim is. Om dit te bewerkstellingen, moet u de winkel in gebreke stellen. Dat wil zeggen dat u de winkel de gelegenheid geeft binnen een redelijke termijn de overeenkomst na te komen.

Dit heeft u reeds twee maal gedaan en twee maal heeft de verkoper gepoogt de telefoon te vervangen. Over het algemeen is het aantal maal dat je een tegenpartij de gelenheid geeft de overeenkomst correct na te komen drie keer.

Mijn advies is om de winkel nog één maal de mogelijkheid te geven om na te komen en dus een nieuw toestel te leveren. Is dit toestel weer niet goed, dan is de verkoper in verzuim en kunt u de overeenkomst ontbinden. De ontbinding leidt ertoe dat de verkoper gehouden is u het geld terug te betalen en dat u gehouden bent het (defecte) toestel terug te leveren.

Zij mogen u het geld - in geval van ontbinding - niet weigeren. Ook al staat er vaak een "geen geld terug" bordje in de winkel, zodat het personeel aangeeft dat er slechts een tegoedbon of ruilen mogelijk is. Dit is echter niet rechtsgeldig. Indien de winkel niet kan nakomen, heeft u het recht de overeenkomst te ontbinden en is de winkel gehouden u het bedrag terug te betalen. U kunt een ruil of tegoedbon weigeren, de winkel mag niet weigeren u het geld terug te betalen.

Succes!

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag