Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Dit weigeren ze. Hoe zit dit juridisch? Mogen zij mij het geld weigeren?
Alvast bedankt.
In uw geval is er sprake van non-conformiteit. De winkel is namelijk de overeenkomst niet correct nagekomen. Nu wil u de overeenkomst ontbinden, m.a.v. u wilt uw geld terug.
U heeft pas het recht de overeenkomst te ontbinden indien de tegenpartij in verzuim is. Om dit te bewerkstellingen, moet u de winkel in gebreke stellen. Dat wil zeggen dat u de winkel de gelegenheid geeft binnen een redelijke termijn de overeenkomst na te komen.
Dit heeft u reeds twee maal gedaan en twee maal heeft de verkoper gepoogt de telefoon te vervangen. Over het algemeen is het aantal maal dat je een tegenpartij de gelenheid geeft de overeenkomst correct na te komen drie keer.
Mijn advies is om de winkel nog één maal de mogelijkheid te geven om na te komen en dus een nieuw toestel te leveren. Is dit toestel weer niet goed, dan is de verkoper in verzuim en kunt u de overeenkomst ontbinden. De ontbinding leidt ertoe dat de verkoper gehouden is u het geld terug te betalen en dat u gehouden bent het (defecte) toestel terug te leveren.
Zij mogen u het geld - in geval van ontbinding - niet weigeren. Ook al staat er vaak een "geen geld terug" bordje in de winkel, zodat het personeel aangeeft dat er slechts een tegoedbon of ruilen mogelijk is. Dit is echter niet rechtsgeldig. Indien de winkel niet kan nakomen, heeft u het recht de overeenkomst te ontbinden en is de winkel gehouden u het bedrag terug te betalen. U kunt een ruil of tegoedbon weigeren, de winkel mag niet weigeren u het geld terug te betalen.
Succes!