Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb een overeenkomst met een website ontwikkelaar afgesloten, om een website voor mijn klant te maken voor totaal 1500 Euro.

Één van mijn voorwaarden of hij het project mocht doen was, dat hij met zekerheid kon zeggen of hij de krappe deadline zou halen.

Hij heeft hierop toegezegd, met zekerheid de deadline te halen, als hij op de aangegeven dag kon beginnen.

Één van zijn voorwaarden was, dat er op voorhand een aanbetaling van 50% gedaan moest worden en niet met het project zou beginnen voordat de betaling ontvangen was.

De aanbetaling zou uiterlijk op de gestelde start datum van het project op zijn rekening moeten staan, omdat hij anders de krappe deadline niet ging halen.

Ik heb toen de gestuurde factuur hiervoor op tijd overgemaakt en normaal gesproken zou dit netjes op de start dag van het project bij hem binnen zijn.

Doordat ik de gestuurde factuur per ongeluk naar een andere persoon had overgemaakt, moest terugboeken en daarna het pas weer naar de ontwikkelaar kon overmaken, kwam de aanbetaling 4 dagen later dan gesteld was.

Ik heb hem continu van de voortgang hiervan op de hoogte gesteld en hem gezegd dat hij wel maar alvast moest beginnen met het project ivm het halen van de deadline.

Bij de ontvangst van de betaling gaf hij direct al aan, dat hij door de te late betaling, waarschijnlijk de deadline nu niet meer ging halen.

Na mijn aanbetaling kreeg ik een aantal dagen weinig tot geen contact meer met hem, ik werd ook niet op de hoogte gehouden van wat hij gedaan had en op mijn vele mails, of ik al wat kon zien, werd afwijkend of helemaal niet geantwoord.

Na dagen aan het lijntje te zijn gehouden, liet hij eindelijk wat van zich horen en zei dat ik nog niets kon zien en hij over 1.5 dag mij kon laten weten, of hij de deadline nog zou halen.

Hij meldde hier ook bij, dat dit waarschijnlijk niet zou gaan lukken, omdat hij door de te late aanbetaling, later heeft moeten beginnen.

Maar zekerheid kon hij mij dus nog steeds niet geven.

Ik heb hem toen meerdere malen gevraagd, om mij wel zekerheid te geven, of hij de deadline ging halen en uitgelegd, dat ik dan nu nog actie zou kunnen ondernemen, door een andere ontwikkelaar hem laten helpen, zodat de deadline zeker gehaald zou worden.

Hij bleef hierop volhouden, dat hij pas over 1.5 dag meer wist,
ontweek weer al mijn vragen en liet mij dus weer met lege handen achter.

Ook tijdens deze 1.5 antwoordde hij op de vraag, of hij al iets kon laten zien, aangezien hij al meer dan een week bezig was, dat er nu nog niets te zien was.

Omdat deze 1.5 dag, die ik op zijn antwoord moest wachten, 2 dagen voor de deadline zou zijn en ik nog helemaal geen niets gezien had, kreeg ik argwaan en vertrouwde het niet meer.

Ik heb toen met veel pijn en moeite 3.5 dag meer tijd op de deadline van mijn klant gekregen.

Hiermee waren dus direct de verloren dagen omdat ik te laat had aanbetaald terug gewonnen en zou het project dus weer haalbaar zijn.

Toen hij na die 1.5 dag eindelijk een mail stuurde,
stond daarin, dat jij zeker de deadline niet zou halen.
Dit kwam volgens hem, doordat hij door mijn te late aanbetaling later heeft moeten beginnen..

Ik heb hem toen verteld dat de dealine 3.5 dag naar voren geschoven was en dat de verloren dagen hiermee terug gewonnen waren.

Toen zei hij dat desondanks de naar voren geschoven deadline, het nog steeds niet ging redden, omdat hij tegen bepaalde technische problemen was aangelopen en hierdoor nog niets heeft kunnen ontwikkelen voor de website.

Het enige wat hij had gedaan in ruim anderhalve week,
was een server aanschaffen bij een hosting partij en op deze server een bepaald CMS systeem installeren.

Tijdens het installeren van dit CMS systeem, is hij tegen grote technische problemen aangelopen en was hier volgens hem 30 uur mee verloren.

Verder had hij 10 uur gebruikt om zich in te lezen in de techniek van het CMS systeem.

Ik was toen met stomheid geslagen en vroeg hem, waarom hij dit nooit heeft aangegeven, terwijl ik 100de malen heb gevraagd of het goed ging en er al wat te zien was.

Ik had deze problemen dan namelijk zelf direct kunnen oplossen, zodat hij verder zou kunnen en dan was hij hier geen 30 uur mee verloren.

Ik heb toen voorgesteld dat een andere ontwikkelaar, die expert is in dit CMS systeem en de gevraagde werkzaamheden, hem kan helpen en de helft van alle ontwikkelingen kan overnemen en maken.

Ik heb toen gevraagd, wat deze ontwikkelaar kon overnemen aan werkzaamheden en hier kreeg ik ook weer geen concreet antwoord op.

In plaats daarvan bleef hij herhalen, dat hij deadline niet zou halen omdat hij door mij te laat begonnen was.

Op mijn argumenten, dat deze verloren dagen weer terug gewonnen waren doordat de dealine naar voren geschoven was en nu dus de project tijd weer hetzelfde was, als bij het aangaan van de opdracht overeenkomst, bleef hij volhouden dat hij het nog steeds niet ging halen.

Hij gaf toen ook voor het eerst aan, alleen morgen (vrijdag) nog maar een paar uurtjes, het weekend helemaal niet en de week daarop hooguit maar 1 of 2 uurtjes per dag te kunnen werken aan de site.

Op mijn vraag waarom hij er niet 100% voor ging, door de volledige vrijdag en in het weekend ook te werken en nogmaals gevraagd te hebben aan te geven, wat de andere ontwikkelaar kon overnemen, ontweek hij mijn vragen en gaf weer geen antwoorden.

Ik heb hem toen 2 scenario's voorgelegd, omdat ik actie moest ondernemen en bepaald zaken bij hem moest gaan afdwingen om het project nog goed af te kunnen ronden.

Secnario 1:
Je maakt het project volledig af volgens de gemaakt afspraken. Het is dan met zekerheid, volledig gereed op 25 september 12.00u (NL tijd).
sMiddags hou je dan vrij voor eventuele correcties van de klant en bij goedkeuring zet je volledig webshop, geconfigureerd en wel, op server van klant.

Scenario2:
Je beëindigd het project.
Op dit moment wordt er gekeken wat er op de (FTP)server
en in de Magento Admin is ontwikkeld door jou.
De ontwikkelingsuren die hier normaal voor staan zullen we je dan vergoeden en het restant van de aanbetaling wordt terug gestort naar ons.

En als een bliksem bij heldere hemel, reageerde hij wel direct op dit bericht:
optie 2 lijkt mij het verstandigst. Zoals ik al zij ben ik niet echt aan ontwikkelen toegekomen vanwege inrichten server etc. Dus als je wilt stoppen is goed, maar dan zal ik een afrekening maken.

Ik had voor dat ik hem de 2 scenario's voorschotelde,
de briefing, FTP-server en CMS systeem admin laten onderzoeken, door een onafhankelijke expert op dit CMS gebied, om te zien wat hij had gedaan en hoeveel uur hier normaal gesproken maximaal voor staan.

Uit dit onafhankelijk onderzoek kwamen de volgende bevindingen:

Betreft de programmeur, ik zou enkel betalen wat hij van je lijstje afgewerkt heeft. Zeker geen "uren", omdat je dit niet kunt controleren!

Het kan toch verder niet de bedoeling zijn, dat hij zijn inlees/studeer als uren opgeeft en jij dus zijn magento opleiding ging sponseren?

Dit stond namelijk zeker niet als punt op het lijstje van de briefing.

Verder draait en loopt de shop, dus:
- installatie ok,
- dns ok,
- hosting ok.

--> Totaal is dit maximaal 1 uur werk.

Hij heeft een theme met een bepaalde layout geïnstalleerd, terwijl als ik een magento theme bouw, ik start ik vanuit een magento blank theme = lege template.

Dit staat ook zo in de briefing en hij is hier dus zonder overleg van afgeweken. Een logische rede is hier niet voor en dit is dus niet een goede en professionele manier om te ontwikkelen in dit CMS systeem.

verder log ik even in en noteer:
- geen btw ingesteld
- geen producten te zien
- zelfs nog geen 1 category te zien
- geen eens klant login, dus ook niet getest geweest

- home cms pagina & footer static block gemaakt.
--> Maximaal 10 minuten werk

- nederlands geinstalleerd
--> Maximaal 10 minuten werk

- De theme is er, maar niet juist geinstalleerd.
Ik denk dat hij de default mage theme heeft aangepast.
Gevaarlijk omdat die overschreven wordt bij een update.
Ik zie dat hij hier niet volledig is, als je bv de links afloopt
zijn sommige paginas design-matig niet juist .
--> Maximaal 1 uur werk.

De rest is gewoon standaard magento instellingen.
Dus hij heeft nog niets gedaan met shipping en betaal modules.

Conclusie:
De uren hierboven optellend, zou je de ontwikkelaar totaal maximaal 2 uur en 20 minuten moeten betalen voor het werk wat hij (niet) heeft gedaan.

Ik heb hierna voorgesteld 3 uur te vergoeden, wat bij een uur tarief van 25 E/u. neer zou komen op 75 Euro.

Er was van te voren geen uurprijs afgesproken, dus heb ik zijn uurtarief op de volgende manier bepaald:

Normaal gesproken staat voor dit project ongeveer 60 uur.
Met de afgesproken totaal prijs van 1500 E., komt dit neer op een uurtarief van 25 E.

Incl. BTW komt het totaal bedrag wat terug gestord moet worden: (892,50 - 89,25 =) 803,25

Hierop stuurt hij zonder schaamte het volgende:

Mijn gemaakte kosten voor dit project zijn iets anders.
Ik zal 1 dag rekenen voor het inrichten van Magento dat is 8 uur.

Mijn uurtarief is helaas € 75,00 excl. i.p.v. € 25,00

Kom ik uit op: 8 * 75 = 600
750 (aanbetaling) – 600 (kosten) = 150

Ik zal een creditnota maken van dit bedrag en het terug storten.

Dit laatste belachelijke, niet onderbouwde verhaal was voor mij de druppel en ik heb hem hierop geantwoord, dat ik verwacht dat de volledige 803,25 teruggestord wordt.

Als dit niet het geval mocht zijn, onderneem ik verdere juridische stappen om de betaling af te dwingen.

Verder heb ik aangegeven geen enkel contact meer met hem te hebben tot de volledige betaling terug geboekt is.

Nu vraag ik mij af, in hoeverre sta ik in mijn recht en hoe groot is de juridische kans, dat hij het volledige bedrag van 803,25 aan mij moet terugbetalen?

Ik zie uw antwoord graag tegemoet.


Dit is niet te beantwoorden zonder te weten wat er exact in de overeenkomst en eventueel toepasselijke voorwaarden staat. Tevens is van belang hoeveel van wat u schrijft te bewijzen is, dus bijv. wat er precies in mails staat.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag