Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Hiervoor heb ik een aanbetaling gedaan van 5000,-.
Na een aantal weken was ik niet tevreden.
Een nadat door hun 3x de deadline was verschoven en het product gewoon een wanprestatie was, trok ik de opdracht terug.
Ik had hun daarvoor al een paar keer kenbaar gemaakt dat ik niet tevreden was en dat het niet was wat ik gevraagd had.
Zij wilden mij mijn aanbetaling niet terug geven.
Na overleg hebben wij besloten dat zij de website verkopen en dat op 1-1-2012 50% van de aanbetaling op mijn rekening zou staan.
Helaas willen ze nu niet betalen, ik heb de bevestiging van onze afspraak per mail van hun ontvangen.Nu zeggen zij dat ze de website hebben opgeleverd conform afspraak en dat ik de rest moet betalen.
Nu eis ik gewoon de volle aanbetaling terug van 5000,-
Kunt u iets voor mij betekenen?
De exacte afspraken zou ik moeten nalezen om een stellig antwoord te geven. Ik denk echter - op grond van uw verhaal - dat de € 2.500,- zonder discussie via de rechter kan worden opgeëist en dat betaling van de volle € 5.000,- zou moeten worden gebaseerd op ontbinding van de afspraak 50% na verkoop website en vervolgens afhankelijk is van de vraag of en in hoeverre de oorspronkelijke overeenkomst wegens niet-nakoming (wanprestatie) kan worden ontbonden. Dan is belangrijk of er een website is belooft of een inspanning om iets te bouwen en hoe slecht het resultaat was.
De zaak leent zich voor een praktische deal om dat procederen over deze bedragen eigenlijk niet loont. Vreemd in dit verhaal is dat er een nadere afspraak was volgens u: 50% na verkoop en men daar op terug komt. Dat klinkt alsof zij een hele andere uitleg hebben van de afspraken.
Als u van mening bent dat de leverancier in gebreke is, dient u haar schriftelijk in gebreke te stellen en in de gelegenheid haar afgesproken verplichtingen jegens alsnog na te komen. Strikt genomen is het passeren van een afgesproken deadline al voldoende om vast te stellen dat sprake is van een verzuim. Als ook de door u geboden gelegenheid verstrijkt kunt u de overeenkomst ontbinden en eventueel uw aanbetaling terugvorderen. Om aan te kunnen tonen dat de leverancier in gebreke is zult u concreet moeten kunnen aanwijzen aan welke afgesproken functionele eisen de website niet voldoet.