Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb een nieuwe douchewand staan in mijn nieuwbouw huis, nog in verpakking. Ik krijg te horen dat ik dit kan ruilen. Op deze site heb ik antwoord gekregen op mijn vraag en me laten informeren dat ik volgens BW boek 7 artikel 17 en 21 daar wel recht op heb. ( http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/8623)
Na wat heen en weer gebel en gemail heb ik uiteindelijk een reactie ontvangen waarbij ze wel meedenken. ALhoewel ik er op achteruit ga voor het geen wat ze aanbieden. En de douchewand hebben vermeld die juist gemonteerd staat en die ik niet wil ruilen.
Ik heb er een van 1.2*2m die gemonteerd staat, die ze ook op de foto had kunnen zien. En een in verpakking van 0.7*2m die geruild moet worden omdat ik nu een inloopruimte van maar 37 cm.over hou.

Hoe moet ik hier nou juridisch correct op reageren?
Zie hieronder mijn laatste brief en de reactie van de klantenservies:

Mijn brief:

Beste .........

Zoals vrijdag 8 februari jl. met u afgesproken, doe ik u hierbij mijn klacht en de foto’s van de badkamer toekomen. Zo kunt u deze vergelijken met de tekening die door de adviseur is gemaakt en een beeld vormen van de daadwerkelijke situatie.

Op de tekening had ik ruimte voor een wasmand uit het zicht, voor het raam, naast de wasbak. Dit was onze wens. In de tekening is dit 40 cm wat goed was volgens de adviseur. Dit is nu maar 18cm gebleken.

Ik wil u wijzen op de volgende punten:
In de tekening is er geen rekening gehouden met tegel/voegdikte , de ruimte van de “bedieningsknop” van de radiator en de afstand tussen de kozijnen, ingang deur en radiator;

- de afstand tussen de lichtschakelaar en de kozijnen
- de afstand tussen de radiator en lichtschakelaar

Hopelijk neemt u deze gegevens ook mee, samen met het feit dat er nu maar een inloopruimte van 37cm. aanwezig is in de douche. Daarnaast het feit dat ons een glaswand van 1.40 is afgeraden omdat het niet door het trapgat zou passen en niet i.v.m. de ruimte. En het feit dat we niet correct zijn geadviseerd: eigenlijk had binnen deze ruimte, met wensen van wasmand (waar nu geen ruimte voor is) een wasbak van 1.20m ook afgeraden moeten worden en een wasbak van 1m aangeraden moeten worden.

Ik wil nogmaals benadrukken - zoals ik dat aan de telefoon ook heb aangegeven - dat ik het zeer prettig vond om u gesproken te hebben. U heeft mij op z’n minst het gevoel gegeven mij serieus te nemen als klant van .....(naam bedrijf). Dat dit heel anders is dan het antwoord “verkoop het op marktplaats” en “waarom ben u niet naar een bouwmaat gegaan”.

Alvast bedankt voor uw tijd en moeite. Ik zie uit naar uw reactie


Reactie via de dame v.d.klantenservice:

Geachte mevrouw .......,

Wij hebben uw melding intern besproken en willen graag het volgende aangeven.

Ten eerste bedankt voor uw duidelijke mail en foto, zodat er een duidelijker beeld ontstaat van wat u telefonisch heeft toegelicht.

Een verkoopadviseur gaat aan de hand van maten die een klant doorgeeft een indeling van de badkamer maken in overleg met de klant. Er wordt gekeken naar wat de wensen van de klant zijn en wat technisch haalbaar is in de ruimte.
Het is aan een aannemer om het leidingwerk aan te passen, zodat deze op de juiste plaats komen te liggen. Tevens zal een aannemer een lichtschakelaar verplaatsen als dit nodig is.

U geeft aan dat de verkoper hier geen rekening mee heeft gehouden, dat klopt. Een verkoopadviseur geeft advies voor een indeling en uw aannemer dient dan het leidingwerk etc. aan te passen.
Een verkoopadviseur geeft advies over de mogelijke producten. Een aannemer schakelt u in om de badkamer ook daadwerkelijk te realiseren.
U geeft aan dat u hierdoor nu geen wasmand kwijt kan, maar hiervoor dient u zich te richten tot de aannemer. Hij heeft, doordat hij het leidingwerk en lichtschakelaar niet heeft verplaatst, de indeling aangepast.

Tevens geeft u aan dat de inloop van de doucheruimte erg krap is, waarschijnlijk heeft dit ook met bovenstaande te maken.(het verleggen van leidingwerk) Maar uiteraard willen wij wel meedenken in een oplossing hiervoor.

Wij willen u uit coulance een andere wand aanbieden ipv de vaste wand van 120 cm die u nu heeft staan. Ons voorstel is dat wij een S90 wand leveren, dit is een vaste wand van 90 cm, maar heeft een flapje van 30 cm. Hierdoor kunt u als u gebruik wilt maken van de douche, 30 cm wegdraaien om makkelijker de douche in te stappen. Terwijl tijdens gebruik u het flapje, parallel aan wand zet. Dan heeft u een wand van 120 cm.

Het enige nadeel is dat deze geen anti-kalkbewerking heeft, zoals uw huidige wand. Ook hiervoor hebben wij de volgende oplossing. Wij kunnen hiervoor een sealclean pakket kosteloos bijleveren. Dit is een anti-kalk verzorgingspakket.

Wij hopen dat u begrijpt dat wij dit uit coulance kosteloos willen leveren, daar we het erg vervelend voor u vinden. Maar eigenlijk heeft uw melding te maken met het plaatsen van de badkamer, uw aannemer heeft de leidingen etc. niet verlegd waardoor de indeling nu aangepast is.

Graag vernemen wij een reactie van u. Zodat wij eventueel een en ander in werk kunnen zetten voor u.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
..........................

Beste vraagsteller,
Ik heb uw eerste vraag ook beantwoord en begrijp nu dat u zelf een aannemer de opdracht heeft gegeven voor het plaatsen van de badkameronderdelen. Hoe dan ook: wat is het wat u wilt bereiken? In principe gaat de leverancier akkoord met een kosteloze oplossing maar geeft hij de fout niet toe. Is de oplossing die hij aandraagt naar uw mening niet voldoende?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Geweldig, bedankt voor uw reactie, weer!

De oplossing is zeker niet hetgeen wat ik wil. Ten eerste is dit niet de wand die ik geruild wil hebben. Deze staat inmiddels ook gemonteerd wat men op de bijgestuurde foto ook had constateren. Ten tweede bieden ze niet een gelijkwaardige wand, een zonder anti-kalklaag.
Wij hebben het door iemand anders laten plaatsen dat klopt. het advies en de tekening voor onze badkamer is door de adviseur gemaakt aan de hand v.d.bouwtekening. Met deze informatie hebben wij zowel tegels als sanitair en meubels daar aangeschaft.
Ik heb nu ook andere onderdelen aangekaard waar geen rekening mee gehouden is. Maar ze blijven voet bij stuk zetten dat het geplaats had moeten worden. "Schakelaar naast de douchewand, of na 75 cm. vanaf de ingang is dan volgens hun een optie als men over verplaatsen hamert"
Mijn vraag is hoe ik het goed moet aankaarten dat ik het voor elkaar krijg om de andere wand met een gelijkwaardige wand te ruilen.


Beste vraagsteller,
Zoals ik het zie kunt u proberen voet bij stuk te houden dat de verkoopadviseur een onjuist advies heeft gegeven, dat is het oorzakelijke verband met de schade. Op grond van de bouwtekening hebt u gedwaald in juridisch zin van artikel 6:228BW , (en kennelijk ook uw aannemer), wat zich verder vertaalt in een non conforme aankoop ex artikel 7:17BW. U hebt daarom recht op kosteloos herstel of vervanging. Maar het is de vraag of de leverancier u nog verder tegemoet wil komen,,,

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hartelijk bedankt!
Ik zal weer telefonisch contact opnemen morgen en proberen om mijn verwachting en wens uit te leggen.
Zo niet dan is dit nu mijn laatste poging tot het zetten van stappen en leg ik het met alle verzamelde informatie neer bij mijn rechtsbijstand.
Wat is dit toch een geweldige site met geweldige personen die mensen verhelderen!


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag