Stel vraag

Overheid, Gemeente, Vergunning

Particulier


Ik heb een brief gekregen van een belasting controleur met de vraag om heel veel bewijsstukken en facturen over mijn belasting aangifte voor het jaar 2010. Hypotheek akte, echtscheidingen convenant, betaalde alimentatie, verbouw kosten, notaris papieren… etc.
Heb de bewijzen op tijd gestuurd om de andere betaalde alimentatie voor een paar maanden met de gedachten dat het voldoende zou zijn dat ik hele jaar alimentatie heb betaald. Toch was dit niet voldoende voor hem, ik krijg nog een brief net voor de kerst met de vraag om toch alles te sturen, ook nieuwe onderwerp in mijn aangifte die niet in zijn eerst brief stond, Met namen giften aan mijn overleden moeder die in het buitenland woonde, volgens hem is dit niet meer aftrekbaar ( het onderhouden van ouderen).

Ik moest reageren voor de 24ste van december. Om alles toch te kunnen sturen moest ik bankafschriften aan mijn bank vragen omdat ik die niet had. Dit heeft een paar dagen gekost. Ik heb alles gestuurd van de bewijzen op 22 dec. mijn brief was ook getekend op 22 dec.

Gisteren krijg ik een definitieve aanslag (zonder brief). Ik heb hem gebeld zijn argument was dat ik niet op tijd was met het verstrekken van de betalingsbewijzen. Heb geprobeerd uit te leggen dat mijn brief 22 dec. is gestuurd en ik dacht dat het uiterlijk 2 dagen ging duren en dat het op tijd geleverd zou woorden. Hij wilde ook niet vertellen op welke datum is het bij de belasting aangekomen is, hij beweert dat hij hem pas 2 januari heeft gekregen.
Heeft hem toch 20 dagen gekost om de berekening te sturen. Hij zij ook dat mijn brief als een bezwaarschrift gaat handelen? Mag dat zomaar?

Nu, mijn vragen zijn:
- Hoe kan ik bewijzen dat het op tijd gestuurd is, en als het fout bij de post was, kan ik dit bewijzen?
- Is er geen begrip vanuit de belasting dienst voor dit soort situaties? Het was net voor kerst, post komt vaak te laat, en nog belangrijker, Ik heb allee bewijzen die hij om vroeg gestuurd maar geen enkel reactie nog over mijn laatste brief.
- Wat zijn mijn kansen als ik een bezwaarschrift ga indienen? Het gaat mij meer dan 1000 EUR kosten als deze brief als toch te laat ontvangen wordt beschouwen.
- Betref de giften voor ouders, ik las dat je een soort schenken kunt doe aan je ouders of eigen kinderen, is dat niet aftrekbaar voor de giften was voor de begrafenis en ziekenhuis kosten, Gezien zij nu overleden is en had niet te met Nedrland, hoef zij geen belasting te betalen over zo een giften van mij.
Alvast bedankt

Geachte vraagsteller,

wat stond er in de brief die net voor kerst is verstuurd: "uiterlijk reageren op 24 december", "de stukken moeten uiterlijk 24 december binnen zijn" of iets dergelijks. De specifieke bewoordingen kunnen belangrijk zijn voor een goede beantwoording van de zaak.

met vriendelijke groet,
mr. J. Wassink

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Er stond het volgende" "Als u het niet met mijn voornamen om af te wijken van uw aangifte, verzoek ik u voor 24 december 2012 te reageren. Bij het vaststellen van de aanslag kan ik nog rekening houden met uw argumenten. Als ik voor 24 december 2012 geen reactie van u heb ontvangen, ontvang u enige tijd daarna het aanslagbilijt, waarop op voorgestelde afwijkingen zullen zijn verwerkt.


Geachte vraagsteller,

Ik kom tot de conclusie dat uit de brief blijkt dat de documenten uiterlijk 23 december binnen hadden moeten zijn. Als U de brief niet ook per fax of aangetekend heeft verzonden, bevindt U zich in een moeilijke positie. U kunt niet bewijzen dat de post iets fout heeft gedaan. Begrip vanuit de belastingdienst hoeft U niet te verwachten.

De belastingdienst moet overigens wel reageren op uw vraag om bewijs waaruit blijkt dat ze het op 2 januari hebben binnengekregen.

Ik zou de bezwaarschriftprocedure als volgt insteken: 1. Aangeven dat U op 22 december de brief heeft verzonden, zodat deze op 24 december moet zijn aangekomen. De belastingdienst komt dan vanzelf met eventueel bewijs dat het pas op 2 januari en dus te laat is ontvangen.
2. Aangeven dat de gegeven termijn onredelijk kort is geweest, mede gezien de feestdagen.

Dan tot slot (hoewel U daar nu niet zo heeft veel meer aan heeft) een advies inzake correspondentie met de belastingdienst: Alles aangetekend, per telefax of digitaal. Deze logge instantie raakt vaker zaken kwijt, maar het bewijsprobleem ligt vaak bij de burger.

Heel veel succes.

met vriendelijke groet,
mr. J. Wassink

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Erg bedankt voor kje reactie.
Ik zal idd de bezwaarschriftprocedure starten maar het is voor mij nog niet helemaal duijdelijk,
Belasting cotroleur gaf aan dat hij een reactie zou geven op mijn brief en dat het als Beszwaarschrift wordt behandeld, ik heb nog niets ontvangen.

Berteft correspondentie, Ik heb hem in eerst instantie gevraagd om alles via mail naar hem te mailen (gezien de hoeveelheid papieren die hij wilde hebben) maar hij wijgerden, hij wil het alleen via post.

Ik zal vandaag een bezwaarschrift sturen en afwachten hoe ze gaan reageren.
Erg bedankt voor je advies.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag