Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb bij een webshop een bestelling geplaatst en betaald. Van de webshop heb ik een orderbevestiging, betaalbevestiging en een factuur ontvangen. Nu wil de webshop de order annuleren, omdat er volgens hun sprake was een foutieve prijs op hun website ten tijde van de bestelling.

Mijn vragen:
- is er nu sprake van een overeenkomst of slechts van een vrijblijvend aanbod van de verkoper?
- heeft de webshop het recht heeft om deze bestelling te annuleren of moeten ze de producten wel leveren?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw antwoorden.

Hieronder de algemene voorwaarden van de webshop:

ARTIKEL 2. AANBIEDINGEN, OFFERTES EN OVEREENKOMST
2.1 Alle door verkoper verstrekte prijsopgaven en aanbiedingen alsmede alle andere door verkoper in dat verband vermelde voorwaarden, gelden als vrijblijvende offerte en zijn nimmer bedoeld om een aanbod in te houden dat door enkele aanvaarding door koper tot een overeenkomst kan leiden. Offertes dienen slechts beschouwd te worden als een uitnodiging aan koper om bij verkoper een opdracht te plaatsen.

2.2 Elke bij verkoper geplaatste opdracht wordt geacht een onherroepelijk, niet vrijblijvend, aanbod van koper in te houden, ongeacht welke andersluidende mededeling van koper ook.

2.3 Alle door verkoper voorgestelde wijzigingen in het aanbod van koper gelden als een nieuw aanbod dat door koper telefonisch, elektronisch of schriftelijk dient te worden aanvaard.

2.4 Elk aanbod van verkoper is vrijblijvend en kan, tot 7 dagen na aanvaarding, door verkoper schriftelijk worden herroepen, tenzij anders tussen partijen is overeengekomen.

2.5 Een overeenkomst komt eerst tot stand nadat verkoper een opdracht telefonisch, schriftelijk of via haar online portal heeft aanvaard, dan wel van de totstandkoming van de overeenkomst blijk geeft door de opdracht uit te voeren.

2.6 Alle opgaven door verkoper van getallen, specificaties, afbeeldingen, tekeningen en/of andere aanduidingen van de producten zijn met zorg gedaan. Verkoper kan er echter niet voor instaan dat zich ter zake geen afwijkingen zullen voordoen.

2.7 In het geval de overeenkomst telefonisch of via internet tot stand is gekomen, heeft de koper het recht om deze binnen 7 werkdagen na ontvangst van de goederen te ontbinden en de goederen aan verkoper terug te zenden. Dit recht van ontbinding geldt echter niet in het geval het bepaalde in artikel 6.5 van toepassing is.

Beste vraagsteller,
de webshop-eigenaar is gebonden aan de prijs zoals die u kenbaar is gemaakt op internet als dat een vrij normale prijsstelling is voor een vergelijkbaar artikel in de aanbieding. U begrijp dat een kommafout naar links niet een rechtsgeldige overeenkomst oplevert.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Beste Monique,
Dank voor uw snelle reactie.
Los van de prijsstelling, is er hier sprake van een geldige overeenkomst of nog van een vrijblijvend aanbod van verkoper?


Beste vraagsteller,
nee dat kan niet. Voor het tot stand komen van een rechtsgeldige overeenkomst is voldoende bepaalbaarheid noodzaak, de prijs van een artikel is daar een van. Een eenmaal aanvaard aanbod is niet meer herroepbaar. Een bepaling als deze wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn en staat bloot aan vernietiging of is zelf nietig.
Maar als er sprake is van een kennelijke fout in de prijsstelling mag de webshop ook zonder dergelijke bedingen een beroep doen op het ontbreken van rechtsgeldigheid.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Er was sprake van een prijs van circa €950 wat volgens de webwinkel €1250 had moeten zijn.
Overigens waren vergelijkbare producten ook rond prijsrange van €950-980, maar volgens de webwinkel was er een algehele prijsfout in hun webpagina. Is dit een kennelijke fout of mag hier in redelijkheid worden aangenomen dat een gemiddelde geinformeerde consument van een juiste prijsstelling kon uitgaan?


Beste vraagsteller,
dit is geen kennelijke fout en dat betekent dat u geheel te goeder trouw bent afgegaan op het aanbod en geen reden had eraan te twijfelen. (artikelen 3:35 e.v BW) Probleem is wel : hoe gaat u levering afdwingen van het artikel tegen dat eerste aanbod? De leverancier zet zich schrap en levert niet terwijl u al een groot deel hebt betaald. Misschien moet u een juridische brief er aan wagen, ik wil u daarbij wel helpen.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag