Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


ik ben ondernemer en heb bij een leverancier wasmachines van een bepaald merk ingekocht en doorverkocht aan mijn klanten. Nu blijkt dat al deze machines ( 14 stuks) hetzelfde mankement hebben. De leverancier zegt niets te kunnen doen, omdat de fabriek failliet is gegaan. Mijn collega heeft alle machines in eerste instantie kunnen repareren, ook een aantal van de leverancier zelf, maar nu zijn ze toch allemaal weer kapot gegaan. De leverancier geeft niet thuis als het gaat om de schade die ik hiervan heb gekregen. Bij wie kan ik de schade verhalen? Heb ik inderdaad pech dat de fabriek failliet is of is toch de leverancier aansprakelijk? Ik kan toch niet tegen mijn klanten zeggen, helaas u heeft pech, de fabriek is failliet.

Het werkt twee kanten op. In de eerste plaats hebben de klanten recht op een product dat werkt. U bent wettelijk verplicht een goed functionerend product te leveren.

Tegelijkertijd geldt dat u uw schade verhalen kunt op de leverancier. Dat de fabriek failliet is, is niet uw probleem maar dat van de leverancier. Als de leverancier de aansprakelijkheid voor de wasmachines niet heeft uitgesloten, kunt u de leverancier dus aanspreken tot vergoeding van alle schade.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Allereerst bedankt voor uw antwoord.
Ik heb nu een factuur gestuurd naar dat bedrijf met verzoek dit te verrekenen met een openstaande factuur. Maar hier willen ze niets van weten. Maar wanneer ik nu de openstaande factuur ga betalen, zullen ze zeker niks meer voor mij doen. Wat kan ik nu het beste doen? Toch maar betalen en dan maar een aanmaning sturen? of heeft u een ander idee?
Ik blijf de indruk houden dat de leverancier niet bereid is iets van de schade te betalen.


Ik begrijp dat de leverancier een vordering op u heeft uit hoofde van een andere levering dan de wasmachines waarmee nu zoveel problemen zijn. U kunt niet zomaar een factuur aan de leverancier sturen. U kunt wel tot verrekening overgaan van het bedrag waarmee u benadeeld bent. Dat betekent dat u uw schade verrekend met de openstaande factuur van de leverancier en slechts een eventueel restant betaalt.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank u wel voor uw snelle antwoord.
Ik heb een factuur gestuurd, met daarop alle onkosten die ik heb gemaakt ivm reparaties en het leveren van andere wasmachines. Ik dacht dan hebben zij meteen een overzicht en kan ik hen ook manen om te betalen.
Het is nu zo dat ik de laatste aanmaning heb ontvangen, en wanneer ik het met elkaar verreken en dat restant betaal, heb ik natuurlijk een grote kans dat zij het restant naar het incassobureau doen.
Ik heb ook al gebeld, dat ik dat bedrag wil verrekenen maar daar is niet over te praten. Zij willen het gehele bedrag betaald zien. Nu snap ik dat ook wel, want ik heb natuurlijk ook veel te laat betaald. Maar dat komt ook omdat zij mij niet tegemoet komen in dit verhaal.
Mocht ik het gehele bedrag betalen en de leverancier komt mij daarna niet tegemoet, wat kan ik dan doen? Of zal ik eerst een email sturen met daarin de vraag of zij mij tegemoet willen komen wanneer ik het volledige bedrag betaal. Dan heb ik in ieder geval iets op papier.
Ik heb hier ook nog nooit eerder mee te maken gehad, dus weet niet goed hoe te handelen.


Als u het hele bedrag betaalt en de leverancier u daarna niet tegemoet komt, moet u gaan procederen om uw schade vergoed te krijgen.

Ik adviseer u daarom uw schade te verrekenen met de factuur van de leverancier ÉN het restant over te maken. Het lijkt mij niet verstandig het hele factuurbedrag aan de leverancier te betalen, u geeft daarmee uw 'wapens' feitelijk uit handen.

Dus: factuur van leverancier -/- uw schade (NB: u mag over de schade geen BTW rekenen) = het bedrag dat u overmaakt.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag