Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik ben nu drie jaar in dienst bij een detacheerbureau en heb tot nu toe elke keer een jaarcontract gekregen. Nu hebben ze mij vorige week (vrijdag 7 december) telefonisch laten weten dat ze me eigenlijk een vaste aanstelling moeten geven, maar dat ze het niet van plan zijn. Mijn contract loopt op 31 december 2012 af, maar in mijn contract staat dat beide partijen recht hebben op 1 maand opzegtermijn. Mijn werkgever gaat dus niet voldoen aan die maand opzegtermijn. Kan ik aanspraak maken op een financiele compensatie voor het te laat opzeggen van mijn contract door mijn werkgever? En is een telefoontje genoeg om te laten weten dat je contract niet verlengt wordt en dat je wordt geacht het bureau te verlaten of moet dit schriftelijk?

Waarschijnlijk is er een opzegtermijn van 1 maand als het contact tussentijds dus lopende het jaar wordt beeeindigd. In dat geval eindigt het contract op 31 december en kunt u daartegen niks doen. Maar als in het contract staat dat er ook een opzegtermijn in acht genomen moet worden als het contract afloopt dan adviseer ik u om dit in een brief aan het detacheringsbureau te melden. U moet dan aangeven dat u ook na 1 januari nog beschikbaar blijft om te werken een aanspraak maakt op betaling van loon.

Beoordeel dit antwoord:

Geachte vraagsteller, de precieze formulering van het opzegbeding is wezenlijk in deze situatie. Geldt de opzegtermijn alleen voor tussentijdse opzegging of niet? Om u goed te adviseren dien ik de tekst te kennen van uw arbeidsovereenkomst.

Beoordeel dit antwoord:

Geachte vraagsteller,

Als een contract voor bepaalde tijd een bepaling bevat waarin staat dat opzegging dient plaats te vinden dat dient dat ook te gebeuren. Meestal bevat een dergelijke bepaling ook de wijze waarop - schriftelijk - dient te worden opgezegd. Als u op 7 december jl. voor het eerst telefonisch heeft gehoord dat uw werkgever wil opzeggen dan is dat te laat, nog los van het feit dat de werkgever zichzelf in een lastige bewijspositie brengt.

Het niet in acht nemen van de juiste opzegtermijn brengt schadeplichtigheid met zich mee van de werkgever, de opzegging blijft wel in stand. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat de werkgever nog niets schriftelijk heeft bevestigd. Is er tot op heden alleen telefonisch contact geweest? Bent u op dit moment nog ergens gedetacheerd?

Wat heeft u nu verder met uw werkgever afgesproken?

Beoordeel dit antwoord:

Geachte vraagsteller,

De heer Rob Suters heeft gelijk. Als ik u was, zou ik hem even het contract laten bekijken. Dat weet u waarschijnlijk waar u aan toe bent.

Succes met uw zaak!

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag