Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Waarschijnlijk is er een opzegtermijn van 1 maand als het contact tussentijds dus lopende het jaar wordt beeeindigd. In dat geval eindigt het contract op 31 december en kunt u daartegen niks doen. Maar als in het contract staat dat er ook een opzegtermijn in acht genomen moet worden als het contract afloopt dan adviseer ik u om dit in een brief aan het detacheringsbureau te melden. U moet dan aangeven dat u ook na 1 januari nog beschikbaar blijft om te werken een aanspraak maakt op betaling van loon.
Geachte vraagsteller, de precieze formulering van het opzegbeding is wezenlijk in deze situatie. Geldt de opzegtermijn alleen voor tussentijdse opzegging of niet? Om u goed te adviseren dien ik de tekst te kennen van uw arbeidsovereenkomst.
Geachte vraagsteller,
Als een contract voor bepaalde tijd een bepaling bevat waarin staat dat opzegging dient plaats te vinden dat dient dat ook te gebeuren. Meestal bevat een dergelijke bepaling ook de wijze waarop - schriftelijk - dient te worden opgezegd. Als u op 7 december jl. voor het eerst telefonisch heeft gehoord dat uw werkgever wil opzeggen dan is dat te laat, nog los van het feit dat de werkgever zichzelf in een lastige bewijspositie brengt.
Het niet in acht nemen van de juiste opzegtermijn brengt schadeplichtigheid met zich mee van de werkgever, de opzegging blijft wel in stand. Het verbaast mij eerlijk gezegd dat de werkgever nog niets schriftelijk heeft bevestigd. Is er tot op heden alleen telefonisch contact geweest? Bent u op dit moment nog ergens gedetacheerd?
Wat heeft u nu verder met uw werkgever afgesproken?
Geachte vraagsteller,
De heer Rob Suters heeft gelijk. Als ik u was, zou ik hem even het contract laten bekijken. Dat weet u waarschijnlijk waar u aan toe bent.
Succes met uw zaak!