Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik ben eigenaar van een ontwerpstudio in Nederland. Voor een nederlands mannemode merk heb ik de opdracht gekregen 10 tassen en 10 Ipadsleeves te ontwerpen en de productie te begeleiden. Ik heb in nederland de opdracht van de productie van de tassen en de Ipadsleeves gegeven aan een nederlandse producent. Op vrijdag 7 december zou deze collectie geleverd worden. 17 van de 20 items zijn door mij afgekeurd omdat de levering niet voldeed aan de afgesproken eisen. De producent heeft zijn fout toegegeven en beloofd de collectie opnieuw te produceren. 14 december zou ik de collectie opnieuw ophalen. De producent gaf aan de 20 items niet klaar te hebben en pas in de 2e week van januarie 2013 opnieuw te kunnen leveren. Mijn klant en ik zijn met de nieuwe lever datum akkoord gegaan. Op 14 december heb ik van de producent een email ontvangen dat hij de gevraagde producten niet voor de afgesproken € 135,00 per tas inkoop maar voor € 300,00 per tas opnieuw voor mij wilde produceren. Anders ging de productie niet door. Ook heb ik voor de 20 items inmiddels een factuur ontvangen waar duidelijk de afspraak van € 135,00 per tas in staat vermeld. Ik ben inmiddels mijn klant aan het kwijt raken en mijn vraag is: kan ik de producent via juridische weg dwingen de collectie opnieuw te produceren met de eerder gemaakte afspraken/prijs. En kan ik een schadevergoeding eisen?
groet


Ja, dat kunt u afdwingen. De leverancier dient nl. zijn verplichtingen na te komen zoals deze eerder zijn afgesproken. De leverancier moet daarvoor formeel in gebreke en aansprakelijk gesteld worden. U kunt voor hulp vrijblijvend rechtstreeks contact op nemen met een van de juristen hier, bijv. via de link 'direct contact' die u - als u heeft ingelogd - ziet bij dit antwoord.

Beoordeel dit antwoord:

Uiteraard is belangrijk wat er in het contract staat. Daarnaast is belangrijk of er algemene voorwaarden van toepassing verklaard.

Het eerste wat een in handelsrecht gespecialiseerde advocaat zou checken is of er een opzegtermijn is afgesproken en of er sprake is van losse bestellingen of van een raamcontract dat verteld onder welke voorwaardentoekomstige bestellingen worden afgewikkeld.

Ik denk tussen de regels door te kunnen lezen dat het losse bestellingen betreft en dan zouden vervolgleverancies nieuwe prijzen mee kunnen krijgen van de producent.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Inderdaad gaat het hier om een losse bestelling, zonder contract maar wel met afspraken omtrend prijs en leverdatum. Ik begrijp dat een leverancier bij een vervolg opdracht zijn prijs kan verhogen. Maar toch niet op het moment dat hij zijn foute levering moet herstellen?
Ik heb van de leverancier voor de productie, geen algemene voorwaarden overeenkomst of leveringscontract ontvangen.
groeten


Nee, de herstelleveringen voor dezelfde prijs mogen leveren is al een laatste kans. Doet hij dat niet, na een termijn gesteld te hebben gekregen dan kan hij bovendien aansprakelijk worden gesteld voor de evt. gevolgschade.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

bedankt voor deze uitleg.

groet


Veel succes, voor de duidelijkheid: de leverancier is tekort geschoten, dus u heeft alle recht om kritisch te zijn.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag