Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Hulp ontbinden overeenkomst
In een brief hebben we de fietswinkel verzocht om de koopovereenkomst te ontbinden, vanwege het feit dat de fiets ondeugdelijk is, en het aankoopbedrag terug te storten. De fietswinkel wil hier niet op ingaan, omdat de fiets weer gerepareerd is en dat hij al gebruikt is. We hebben meerdere malen overleg met ze gehad in de winkel en per email. Ze bieden aan om de fiets of te gebruiken, of zelf te verkopen of dat zij hem voor ons verkopen.
Vorige week hebben we een mail teruggestuurd waarin we bij standpunt blijven om de koop te ontbinden. Omdat de fiets al een jaar gebruikt is, verwachten we dat we wel rekening kunnen houden met de juridisch vastgestelde afschrijving. De optie dat de fietswinkel de fiets voor ons wil verkopen zou een alternatief kunnen zijn. Een voorwaarde die we daarbij gesteld hebben is dat we vooraf een vastgesteld bedrag ontvangen. Hier hebben we nog geen reactie op mogen ontvangen.
Mijn vraag is wat mijn rechten zijn en wat redelijk is qua oplossing en hoe we de fietsenwinkel kunnen aanzetten om mee te werken aan de oplossing..
Goedemiddag,
Vervelende situatie waar u in verkeert. Ik ga ervan uit dat u de fiets als een consument heeft gekocht bij een professionele partij. Doorgaans dient u de verkoper het product te laten herstellen, voordat u een beroep kunt doen op ontbinding. Blijkens uw verhaal heeft u dat meermalen gedaan. Heeft u na een van de defecten reeds verzocht om ontbinding van de overeenkomst en zo ja, wanneer heeft dat plaatsgevonden? In principe is ontbinding mogelijk als de verkoper de kans heeft gehad om het gebrek te herstellen en dat zonder succes heeft plaatsgevonden. Om uw rechtspositie te bepalen is het ook van belang om alle relevante documenten door te nemen (kopie nota, correspondentie tussen partijen, etc.). Neem gerust vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Mvg,
Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526