Stel vraag

Familie, Scheiden, Alimentatie

Particulier


Hoi,

Mijn zoon van 10 heeft op 15 oktober zonder mijn toestemming voor een voor mij gigantisch bedrag digitale valuta gekocht (voor in het spel Roblux) bij microsoft.

Dit heeft hij gedaan door gebruik te maken van de betaalmethode klarna (achteraf betalen) die op de spelcomputer xbox helaas nog ingesteld stond door een vorige aankoop. Direct toen ik het ontdekte (1 dag later) heb ik contact opgenomen met microsoft en heb sindsdien wel een uurtje of 10 aan de telefoon gezeten met de klantenservice/helpdesk van microsoft.

Deze mensen gaven (wel aardig maar na enorme wachttijden waarbij ook de verbinding steeds werd verbroken etc. aan dat ik een engelstalige mail moest gaan sturen naar microsoft waarbij ik duidelijk aan zou geven dat het om een ongeoorloofde aankoop gaat, gedaan zonder toestemming en door een minderjarige.

Uiteraard heb ik dit veelvuldig gedaan zoals zij adviseerden. Met daarbij dus heel duidelijk het verzoek om de ongevraagde digitale valuta te retourneren. Dit schijnt dus heel lastig/onmogelijk te zijn omdat het gaat om digitale valuta...geen tastbaar product dus....Ik heb in die mail duidelijk een beroep gedaan op mijn herroepingsrecht om me te bedenken binnen 14 dagen. Ik heb hen herhaaldelijk verzocht om de aankoop alsnog te annuleren en de factuur bij klarna te laten vervallen.....

Helaas krijg ik het idee dat ze me bij microsoft klantenservice steeds valse hoop hebben gegeven door aan te geven dat ik door het sturen van die mail van hen gedaan zou krijgen wat ik wil......Ik heb precies geformuleerd wat zij aan hebben geraden maar krijg alleen een standaard afwijzing mail terug waarin ze verwijzen naar de voorwaarden (die overigens niet te vinden zijn wanneer je op bijgevoegde link klikt) Een heel onredelijke reactie lijkt mij....

Wat kan ik doen om hun beslissing aan te vechten dat ik geen recht zou hebben op een "refund" zoals zij dat noemen...?Dus in dit geval op het opheffen van de factuur en het retourneren/annuleren van de aankoop. Volgens mij is dit niet rechtvaardig om mij dit bedrag te laten betalen voor een digitaal product wat besteld is zonder mijn toestemming door een minderjarige en waar ik dus helemaal niet op zat te wachten!!!!

Help me alstublieft want ik kan dit bedrag echt niet betalen........Wat kan ik doen?
Alvast bedankt voor alle hulp! Microsoft werkt niet mee aan een oplossing. Klarna heeft de factuur tijdelijk bevroren maar ik ben er dus helaas nog niet vanaf en begin behoorlijk wanhopig te worden......

Dat gaat lastig worden want zou u andere stappen moeten zetten ( juridisch) om alsnog terugbetaling af te dwingen wegens het feit dat het kind geen ouderlijke toestemming had. In dat geval maakt u ook kosten , dus moet u afwegen of dat de moeite waard is ? Hoe groot is het bedrag?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hartelijk dank voor uw reactie!
Het gaat om een voor mij nogal aanzienlijk bedrag, namelijk 199,00!
Inmiddels heb ik nog 2 aangetekende brieven verstuurd naar Microsoft (staan vreemd genoeg 2 postadressen vermeld als je daarop zoekt) naar hoofdkantoor en Microsoft Nederland. Las op deze site dat een andere mevrouw op die manier in ieder geval een groot deel terugbetaald heeft gekregen. (was wel een veeel groter bedrag) Dus ik denk doe ook op die wijze nog een wanhopige poging waarbij ik een beroep heb gedaan op de medemenselijkheid van het bedrijf. Ook al gaat het om een digitaal product, dan nog gelden toch bepaalde regels rondom retourrecht en herroepingsrecht waar zij zich aan zouden moeten houden? Of vervallen die omdat het account gekoppeld stond aan de betaalmethode? Juridische stappen kosten dus altijd veel meer als het bedrag wat ik wil terugvorderen begrijp ik? Alvast bedankt voor uw aandacht en moeite,

Claudia Buskens


Nee hoor u kunt als ouder de overeenkomst vernietigen omdat toestemming ontbreekt. Dat gebeurt wel vaker maar dan is er soms wel een lange adem nodig om uiteindelijk uw zin te krijgen. Probleem is dat het bedrag niet in verhouding staat tot de kosten van verdergaande juridische stappen zoals het inhuren van een jurist of advocaat of andere maatregelen. Het herroepingsrecht gaat niet op bij digitale producten die direct gebruikt kunnen worden helaas , maar in uw geval is er een andere reden .

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag