Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hoelang mag een bedrijf erover doen om mij terug te betalen voor een dienst dat niet geleverd is?

Rond de maand april van 2023 heb ik een bedrijf betaald dat beloofd heeft om een dienst uit te voeren, het maken van een webshop.
Ze hadden beloofd om dit binnen 6 weken af te ronden. Helaas is dit gelopen zoals gewend. Door interne problemen bij het bedrijf heb ik heel lang geen contact kunnen krijgen met ze. Na een aantal maanden en meerdere mails te hebben gestuurd heb ik eindelijk in december contact met ze gehad. Ze hebben zich verontschuldigt en aangegeven dat ze interne problemen hadden. Ze hebben mij nu aangeboden om alsnog de dienst te leveren of het bedrag van 1500 euro terug te betalen. Omdat ik logischerwijs geen vertrouwen meer heb in het bedrijf, heb ik aangegeven dat ik graag mijn geld terug wens. Ik heb aangegeven dat ik dit binnen 1 maand terug wil ontvangen op mijn rekening. Ze hebben mij daarna terug gemaild en aangegeven dat ze het helaas niet in een keer terug kan betalen. Ze hebben aangeboden om het bedrag in 24 termijnen (24 maanden) terug te betalen. Dit vind ik uiteraard veel te lang duren. Heb ik het recht als consument om dit te weigeren en alsnog te eisen dit terug te betalen in een korte termijn. Wat zijn mijn rechten hierin?

Een bedrijf dat een dienst niet levert, waarvoor die wel betaald heeft gekregen, moet de klant in principe het betaalde bedrag terugbetalen. De termijn waarbinnen dit terugbetalen moet gebeuren, hangt af van de precieze omstandigheden van het geval. De wet is daar niet heel strak in.

In algemene zin meldt de wet dat een onverschuldigde betaling op grond van het Nederlands recht moet worden teruggegeven. De termijn voor het teruggeven wordt niet door de wet bepaald, maar in de praktijk wordt er vanuit gegaan dat dit 'binnen een redelijke termijn' moet gebeuren. Wat 'redelijk' is, hangt af van de specifieke omstandigheden van het geval.

In dit geval zou het er op kunnen lijken dat het voorstel van het bedrijf om het bedrag in 24 termijnen terug te betalen niet als 'redelijk' beschouwd kan worden, gezien het feit dat jij al bijna een jaar op de levering van de dienst wacht.

Het is in eerste instantie raadzaam om schriftelijk te communiceren met het bedrijf en daarin jouw standpunt duidelijk te maken. Mocht het bedrijf niet akkoord gaan met jouw voorstel en jij blijft vinden dat het bedrijf jou sneller moet terugbetalen, dan kun je overwegen om juridische stappen te zetten. Het kan dan verstandig zijn om in dit stadium juridisch advies in te winnen. Kijk daarbij ook goed naar de algemene voorwaarden van de overeenkomst. Soms is er een geschillencommissie aangewezen waar je terecht kunt.

Let wel op dat aan formele juridische stappen meestal kosten verbonden zijn. Je moet dus een inschatting maken van de kosten en baten.
---------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag