Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Hoe zorgen we ervoor dat de huisbaas de afspraken nakomt?

Sinds november 2019 hebben wij (5 jongens) een contract voor het huren van een huis (2 verdiepingen). Bij het tekenen van het contract werd ons verteld dat binnen 6 maanden alle ramen dubbelglas zouden hebben (is nu allemaal enkelglas, op 1 na) en de kozijnen ook zouden worden vervangen (originele kozijnen uit de jaren 60). Dit hebben wij vast laten leggen in ons huurcontract; voor april 2020 zou alles geregeld zijn. Ondertussen zijn we dus bijna een jaar over die datum heen en is er nog steeds helemaal niks veranderd. Er is al een stuk of 5 keer iemand langs geweest van verschillende bedrijven om de afmetingen af te nemen, maar we zien geen vooruitgang.

Daarnaast hebben wij in december 2019 laten weten dat ons dak lekt. Hier is toen een loodgieter voor geweest die heeft geprobeerd het te fixen, maar dit is toen niet gelukt. Na deze ene keer is de loodgieter nog 3 keer bij ons geweest en heeft tegen ons gezegd dat hij eigenlijk het dak wil vervangen, omdat dat de enige optie is die werkt. Dit heeft hij naar eigen zeggen ook aangegeven bij Michiel, eigenaar van Rotsvast Delft (onze tussenpersoon van ons en de huisbaas).

Naast deze twee problemen is de communicatie ronduit slecht vanuit hun kant; we moeten meerdere mails sturen voor we een reactie krijgen en die is dan ook vaak 3 zinnen. Belletjes worden ook niet beantwoord. Het beste voorbeeld is dat we hem eindelijk een keer te pakken kregen en toen hadden afgesproken dat hij na het weekend op maandag zou bellen, dan had hij het weekend de tijd om dingen te regelen (zijn eigen woorden). We hebben toen duidelijk gemaakt dat we dan maandag ook echt wilden bellen, om vervolgens op maandag avond na het vierde telefoontje van onze kant (allemaal onbeantwoord) een sms'je te krijgen waarin stond; "Hou is op met die kuttelefoontjes, godverdomme" en "stop eens met pushen, jezus!!!!!!". Dit is natuurlijk een gekke reactie.

De laatste tijd leek het beter te gaan, want het dak zou eindelijk gerenoveerd worden (begin maart; ook daarover horen we niks meer) en we hadden afgesproken dat hij huurcompensatie zou bespreken (met terugwerkende kracht) voor de omstandigheden waarin we nu anderhalf jaar leven. We betalen nu namelijk 1680euro per maand. Hierop hebben we verder niks meer gehoord en mailtjes en belletjes blijven onbeantwoord. Op advies van anderen uit de sector hebben we geprobeerd huur in te houden, maar daar krijgen we dan wel weer mailtjes over waarin ze dreigen met 300euro boete als we niet betalen na de 2e aanmaning.

We hopen dat jullie ons kunnen helpen,
Groetjes

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag