Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Zakelijk


Hoe zit het met vervallen functie bij herinrichting deel van de organisatie?

Ik werk bijna 20 jaar (nov 2001) bij dezelfde organisatie waar ik destijds begon als administratief medewerker. Na een reorganisatie/fusie in 2015 is mijn functie veranderd naar financieel administratief medewerker. Het salaris is destijds gelijk gebleven.
In de loop van de jaren is deze functie steeds zwaarder geworden omdat (personeelsbestand van 15 naar ongeveer 45 en subsidie van een paar ton naar een paar miljoen), hier heeft nooit een salarisaanpassing tegenover gestaan. In het functieprofiel van deze functie wordt gesproken over een HBO werk- en denkniveau.

Vorig jaar is onze directeur weg gegaan en wij hebben nu te maken met een interim directeur.
Hij is bezig met herinrichting van MT en Staf van de organisatie. De overige 5 teams blijven zoals ze zijn.
Bij deze herinrichting komt mijn huidige functie te vervallen.
Tegelijk is er een nieuwe functie gecreëerd van administratief medewerker/office management. Het grote verschil met de vorige functie is dat er een aantal verantwoordelijke taken bij mij worden weggehaald. (Opstellen begroting, jaarrekening en tussentijdse financiële rapportages vervalt, maar wel wordt ondersteuning door aanleveren van overzichten en vullen van excel bestanden ten behoeve hiervan genoemd in de nieuwe functieomschrijving) Gelijktijdig komen er wat office management taken bij (notuleren mt overleggen, afspraken plannen, verzorgen personeelsbijeenkomsten/uitjes e.d.) Uitvoeren salarisadministratie en facilitaire zaken, deze taken stonden ook in de functieomschrijving van financieel administratief medewerker en zijn gelijk gebleven.
Deze functie wordt gezien als een MBO functie en is twee schalen lager ingedeeld. Deze functie wordt mij nu aangeboden, salaris zou dan een uitloopschaal worden van de lagere schaal. Dit scheelt mij echter o.b.v. 24 uur € 250, dat wordt in 3 jaar afgebouwd.

De organisatie waar ik werk valt onder de COA Sociaal Werk.
Er is bij de OR een adviesaanvraag ingediend voor herinrichting MT en Staf.
In april 2021 heb ik een HBO opleiding bedrijfsadministratie afgerond.

Ik heb een aantal vragen:
Is er sprake van een reorganisatie als alleen gekeken wordt naar MT en Staf en er binnen de overige afdelingen in de organisatie niets veranderd?
Mag men mij na zoveel jaar in dezelfde salarisschaal te hebben gezeten (sinds 2009) zomaar zoveel terugzetten?
Is de nieuwe functieomschrijving wel voldoende verschillend om deze twee loonschalen lager in te schalen?

Kunt u mij advies geven?

met vriendelijke groet,

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag