Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hoe moet ik handelen in geschil met aangenomen schilder?

Wij hebben onlangs een overeenkomst gesloten met een schilder voor werk aan de buitenkant van ons huis voor €5500,- De offerte vermeld een totale prijs, er staat niets vermeld over nacalculatie meerwerk of stelposten. Direct bij aanvang van het werk meldde de schilder dat het hout in slechtere staat was dan hij dacht, en dat de klus hierdoor €10.000,- hoger uit zou vallen. Hier gingen wij niet mee akkoord. Zijn reactie was vervolgens dat wij dan de opdracht maar moesten annuleren, dan zou er wel een annuleringsvergoeding betaald moeten worden van €4800,- voor reeds uitgevoerd werk (bijna niets) aangevuld met een bedrag van 60% over de totale overeenkomst. Dit zou staan in de voorwaarden. Onder protest en grote druk in een persoonlijk gesprek zijn wij hier akkoord mee gegaan omdat wij geen idee hadden van onze positie. Direct na ons akkoord gaf de schilder ons nog een laatste uitweg: extra werk aanbieden aan de gevel van het huis en dan voor een totaal bedrag van €16.000,- verder werken. Door de emotionele positie waarin wij ons toen bevonden zijn wij hier mondeling mee akkoord gegaan zodat wij van de annuleringsvergoeding af zouden zijn. De schilder eiste wel een directe aanbetaling van €4000,- via overboeking, welke wij voldaan hebben. De volgende dag is het werk mondjesmaat hervat, al moest de schilder wel eerst nog €2000,- contant hebben voor het aanschaffen van materialen, welke wij helaas ook voldaan hebben.
Door het wrange gevoel waar wij mee bleven zitten ben ik toch gaan nazoeken wat nu eigenlijk onze rechten zijn is dit verhaal. Al snel kwam ik erachter dat de voorwaarden ons nooit toegezonden of getoond zijn en deze ook niet op de website staan. Daar naast lees ik overal terug dat de vaste prijs zoals omschreven in de eerste overeenkomst bindend zou moeten zijn. De offerte maakt trouwens ook geen verwijs naar de voorwaarden.
Op aanraden van een bevriende jurist hebben wij deze bevindingen via mail aan de schilder kenbaar gemaakt, waarin wij hem alsnog de mogelijkheid bieden om het werk van de originele offerte in overleg af te ronden. Sindsdien ligt het werk stil.
Graag willen wij weten hoe wij ervoor staan mocht het uitdraaien op een juridisch conflict. Wij vermoeden namelijk dat de schilder juridische hulp aan het inschakelen is.

Vriendelijke groeten

De schilder moet in beginsel werken voor de overeengekomen prijs,maar u bent steeds met iets anders akkoord gegaan.Mag ik vragen of u al hebt door gecalculeerd dat de schilder niet markt conforme prijzen vraagt van u , dus in feite bedrog of oplichting duidelijk is? Want dan zou u sterker staan in een juridisch geschil. Voor diensten als arbeid en materialen mag max 50% aanbetaling worden gevraagd.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag