Zakelijk, Arbeid, Schade
Zakelijk
Hoe moet ik handelen bij nemen van ontslag tijdens ziekte?
Indien u ziek bent en daardoor arbeidsongeschikt kunt u niet werken. Dat is anders als de bedrijfsarts zou bepalen dat u niet arbeidsongeschikt bent. De werkgever kan u dan ook niet dwingen om toch te gaan werken tijdens ziekte.
Indien u uw arbeidsovereenkomst zou opzeggen, moet u de overeengekomen opzegtermijn en de dag waartegen u kunt opzeggen, in acht nemen. Anders kunt u schadeplichtig worden.
Toegekende vakantiedagen kunnen niet worden teruggedraaid omdat u bijvoorbeeld opzegt. Dat zou geen geldige reden voor de werkgever zijn.
Indien u ten tijde van indiensttreding bij de nieuwe werkgever nog steeds ziek zou zijn, en u zou dit niet melden bij de nieuwe werkgever, terwijl u later bijvoorbeeld weer zou uitvallen om dezelfde reden, zou u mogelijk kunnen handelen in strijd met het goed werkgeverschap. Of dat zo is is afhankelijk van de aard van de ziekte en de functie. U hoeft aan een werkgever echter nooit te melden wat u precies hebt, wel aan de eventuele bedrijfsarts.
U loopt wel een bepaald risico als u opzegt tijdens ziekte. Namelijk als de nieuwe baan onverhoopt niet zou doorgaan of iets dergelijks. U zult dan mogelijk niet kunnen terugvallen op een uitkering.