Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Hoe krijgen wij tegemoetkoming in schade veroorzaakt door klusjesman?
Begin mei is er begonnen met het volledig verbouwen van onze badkamer, inclusief nieuwe leidingen. Dit zou een klus van 2-3 weken zijn, volgens de aannemer. Betaling zou gedaan worden in 3 termijnen: vooraf, halverwege bij de opbouw, en na oplevering. Onderstaande is wat volgde. Het is een heel verhaal, zelfs in verkorte vorm, maar wellicht nodig voor context.
De aannemer deed voorkomen alsof hij persoonlijk ter plaatse de werkzaamheden ging verrichten, met assistentie van mensen bij hem in dienst. Dit bleek al gauw niet het geval. Hij besteedde de klus uit aan anderen, soms door werkman "Z" maar voornamelijk werkman "P". We werden geconfronteerd met een extra kostenpost omdat de vloer van de badkamer open moest voor deze leidingen. Dit was niet overlegd. Werkman "P" kwam echter vaak gewoon niet opdagen, hoogstens 2-3 dagen in de week, en kwam meestal pas 2-3 uur 's middags langs om dan een uurtje of 3-4 bezig te zijn.
Het verhaal tot nu toe is voor ons vervelend en niet volgens afspraak/planning, maar niet meer dan dat. Inmiddels bijna twee maanden verder, maar het eerste wandje was betegeld..! Licht aan het einde van de tunnel, etc. Tot deze week.
Afgelopen zondag kregen we last van lekkage op de verdieping onder de badkamer, nl de werkkamer direct eronder en de voormalige natte kamer waar nu een wasmachine/wc in staat. Eerst licht gedruppel vanuit het plafond van de wc, daarna kwam vooral in de werkkamer het water via de muren en snel daarna het plafond / lamp naar beneden stromen. Hoofdkraan dichtgedraaid. Aannemer gebeld, maar geen gehoor. P kwam maandag langs, was niet op de hoogte, en verving in de natte ruimte een leiding in het plafond dat volgens hem de oorzaak was. Hij kon / wilde niet aangeven waar het lek dan was, en waar die hoeveelheid water dan vandaan was gekomen. Plafond werd opengebroken achtergelaten. Hierbij is hij ook op de WC pot gaan staan (ladder was wel aanwezig) en liet het puin naar beneden vallen. Deze wc is inmiddels ook stuk.
De lekkage was echter niet opgelost en het water gutste in de werkkamer nog steeds naar beneden vanaf de muren en plafond. Weer hoofdkraan dicht. Woensdagavond kwam Z, om leidingen af te sluiten in het plafond van de WC zodat de rest van het huis wel weer (koud) water kon krijgen. Hiervoor had hij 2 pogingen nodig. Men deelde toen mee dat ze het plafond van de werkkamer ook open wilden breken om de lekkage te vinden.
De volgende morgen druppelde het water weer vrolijk uit de "afgesloten" leidingen. Dit was voor ons de spreekwoordelijke druppel. Loodgieter laten komen. Hij vond de oorzaak van de lekkage in een mum van tijd: de nieuwe leidingen in de vloer van de badkamer waren niet goed gekoppeld. We hebben video van een spuitende koppeling, en een foto waarop drie andere lekkende koppelingen te zien zijn. Loodgieter repareerde dit, zonder verder sloopwerk.
Vanaf dit moment was het vertrouwen in de aannemer en in de door hem ingehuurde krachten Z en P toch wel helemaal verdwenen. Aannemer kregen wij nog steeds niet te spreken, want zou in het buitenland zitten. We hebben Z medegedeeld dat wij een loodgieter voor de lekkage hadden ingeschakeld, deelden de gemaakte video/foto's met hem, en dat wij niet meer verder wilden wegens vertrouwensbreuk. Hij heeft dit gedeeld met de aannemer.
Welnu: de vragen. Wij willen van de gemaakte betalingen een deel terug wegens niet gedaan werk. We willen een tegemoetkoming in de gemaakte schade (open plafond, kapotte wc, waterschade muren/plafond werkkamer) en vergoeding van de rekening van de loodgieter. Dit in alle redelijkheid.
Hoe pakken wij dit aan? Welke rechten hebben wij hier? Hoe kan een advocaat ons hierbij helpen?
De aannemer deed voorkomen alsof hij persoonlijk ter plaatse de werkzaamheden ging verrichten, met assistentie van mensen bij hem in dienst. Dit bleek al gauw niet het geval. Hij besteedde de klus uit aan anderen, soms door werkman "Z" maar voornamelijk werkman "P". We werden geconfronteerd met een extra kostenpost omdat de vloer van de badkamer open moest voor deze leidingen. Dit was niet overlegd. Werkman "P" kwam echter vaak gewoon niet opdagen, hoogstens 2-3 dagen in de week, en kwam meestal pas 2-3 uur 's middags langs om dan een uurtje of 3-4 bezig te zijn.
Het verhaal tot nu toe is voor ons vervelend en niet volgens afspraak/planning, maar niet meer dan dat. Inmiddels bijna twee maanden verder, maar het eerste wandje was betegeld..! Licht aan het einde van de tunnel, etc. Tot deze week.
Afgelopen zondag kregen we last van lekkage op de verdieping onder de badkamer, nl de werkkamer direct eronder en de voormalige natte kamer waar nu een wasmachine/wc in staat. Eerst licht gedruppel vanuit het plafond van de wc, daarna kwam vooral in de werkkamer het water via de muren en snel daarna het plafond / lamp naar beneden stromen. Hoofdkraan dichtgedraaid. Aannemer gebeld, maar geen gehoor. P kwam maandag langs, was niet op de hoogte, en verving in de natte ruimte een leiding in het plafond dat volgens hem de oorzaak was. Hij kon / wilde niet aangeven waar het lek dan was, en waar die hoeveelheid water dan vandaan was gekomen. Plafond werd opengebroken achtergelaten. Hierbij is hij ook op de WC pot gaan staan (ladder was wel aanwezig) en liet het puin naar beneden vallen. Deze wc is inmiddels ook stuk.
De lekkage was echter niet opgelost en het water gutste in de werkkamer nog steeds naar beneden vanaf de muren en plafond. Weer hoofdkraan dicht. Woensdagavond kwam Z, om leidingen af te sluiten in het plafond van de WC zodat de rest van het huis wel weer (koud) water kon krijgen. Hiervoor had hij 2 pogingen nodig. Men deelde toen mee dat ze het plafond van de werkkamer ook open wilden breken om de lekkage te vinden.
De volgende morgen druppelde het water weer vrolijk uit de "afgesloten" leidingen. Dit was voor ons de spreekwoordelijke druppel. Loodgieter laten komen. Hij vond de oorzaak van de lekkage in een mum van tijd: de nieuwe leidingen in de vloer van de badkamer waren niet goed gekoppeld. We hebben video van een spuitende koppeling, en een foto waarop drie andere lekkende koppelingen te zien zijn. Loodgieter repareerde dit, zonder verder sloopwerk.
Vanaf dit moment was het vertrouwen in de aannemer en in de door hem ingehuurde krachten Z en P toch wel helemaal verdwenen. Aannemer kregen wij nog steeds niet te spreken, want zou in het buitenland zitten. We hebben Z medegedeeld dat wij een loodgieter voor de lekkage hadden ingeschakeld, deelden de gemaakte video/foto's met hem, en dat wij niet meer verder wilden wegens vertrouwensbreuk. Hij heeft dit gedeeld met de aannemer.
Welnu: de vragen. Wij willen van de gemaakte betalingen een deel terug wegens niet gedaan werk. We willen een tegemoetkoming in de gemaakte schade (open plafond, kapotte wc, waterschade muren/plafond werkkamer) en vergoeding van de rekening van de loodgieter. Dit in alle redelijkheid.
Hoe pakken wij dit aan? Welke rechten hebben wij hier? Hoe kan een advocaat ons hierbij helpen?