Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hoe krijg ik mijn geld terug voor aanbetaling keuken?

Wij hebben na telefonisch en mail contact een aanbetaling gedaan voor een keuken. We hadden twijfels en hebben deze uitgesproken. Er is ons via de mail gezegd dat bij annulering we uiteraard ons geld terug kregen. Nu is de keuken geannuleerd en nu krijgen we ons geld niet terug. Ze zeggen dat ze het geld vast houden en we een andere keuken kunnen reserveren met de aanbetaling. toen wij zeiden dat er geen keuken tussen zat werd gezegd dat de aanbetaling komt te vervallen. En we nu dus geen geld terug krijgen.. is hier is aan te doen? In de algemene voorwaarden staat dat ze inderdaad ons geld vasthouden voor een nieuwe reservering maar er staat nergens dat onze aanbetaling komt te vervallen. En er is ons via de mail gezegd dat we ons geld terug zouden krijgen.. staan wij in ons recht? We zijn nu geblokkeerd geworden en krijgen ook geen gehoor meer.

Het lijkt erop dat de leverancier van uw keuken mogelijkerwijs in strijd heeft gehandeld met de overeenkomst die u samen heeft opgesteld. Meer specifiek, als het bedrijf schriftelijk (via e-mail) heeft bevestigd dat zij de aanbetaling zouden terugstorten bij annulering, maar dit vervolgens weigert te doen, dan is dat een niet-nakoming van hun verplichtingen.

Hier zijn enkele stappen die u mogelijk kunt nemen:

1. Stuur een aangetekende brief naar het bedrijf waarin u uitlegt wat het probleem is en wat u wilt dat zij doen (de aanbetaling terugstorten). Verstrek ook bewijs van de belofte die zij u per e-mail hebben gedaan.

2. Als zij nog steeds weigeren te betalen, kunt u overwegen om een geschil in te dienen bij de Geschillencommissie als het bedrijf hiervan lid is. Voor dit proces kunt u de hulp inschakelen van een juridisch adviseur of een advocaat.

3. Overweeg als laatste stap een gerechtelijke procedure. Dit kan echter kostbaar en tijdrovend zijn, dus het is meestal een laatste redmiddel.

Omdat dit een complexe situatie kan zijn, kan het raadzaam zijn om een advocaat te raadplegen voor meer specifiek advies. Uw juridisch adviseur kan bijvoorbeeld helpen bij het opstellen van een brief of het navigeren door eventuele juridische stappen. Het klinkt alsof u voldoende schriftelijk bewijs hebt, wat belangrijk kan zijn in uw zaak.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Goedemorgen,

Vervelend dat de leverancier zich niet aan de gemaakte afspraken houdt. Het is wel van belang om te weten wat de leverancier inmiddels aan werk heeft verricht. Denk aan het laten inmeten van de keuken of het bestellen van de keuken. In zulke gevallen is het niet ondenkbaar dat dan kosten in rekening worden gebracht. De omstandigheden van het geval zijn dus bepalend of de leverancier kosten in rekening mag brengen (en dus tenminste een deel van de aanbetaling mag houden). Ook is het afhankelijk van de omvang van reeds uitgevoerde werkzaamheden, hoeveel kosten redelijkerwijs in rekening mag worden gebracht. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Gr,

Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag