Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Hoe krijg ik geld terug na internetfraude?
Vanmiddag ben ik slachtoffer geworden van internetoplichting.
Ik was vandaag thuis aan het werk voor mijn werk, Aresz. Op mijn werkmail (thom.veldkamp@aresz.nl) werd ik, onder werktijd, benaderd door mijn werkgever, mijn baas, Henri Peters.
Hij was druk, of ik voor een klant even wat App-store I-Tunes digitale cadeaubonnen kon regelen.
Dat heb ik (helaas) gedaan. En direct daarna gingen de alarmbellen af. Ik heb het e-mailadres gecheckt en dat bleek ceo.inf@post.cz te zijn, niet zijn normale e-mailadres. De gegevens waar de bonnen heen moesten, zijn: Valalikk@outlook.com op naam Valalik Jankowski.
En ja, nu ik dit zo lees voel ik me ook vrij achterlijk.
Enfin, het gaat om €500,- dus op de een of andere manier wil ik dat geld graag terug halen. Hopelijk is dat mogelijk via een of meerdere kanalen, bijvoorbeeld:
- Politie
- Bank (ABN AMRO)
- Verzekering
- Juridisch (Rechtsbijstand, Juridisch Loket)
Mijn werkgever heb ik ingelicht, die zal ook melding moeten maken van identiteitsfraude.
Allereerst heb ik vrij kort erna contact opgenomen met de Apple Store om de bestelling te annuleren. Dit bleek helaas echt nét te laat, de bonnen waren zojuist verzilverd. In de tijd dat ik de mevrouw van de klantenservice aan de lijn had, zag ze dat 9 van de 10 bonnen reeds verzilverd waren. Of ik die laatste wilde annuleren. Nou ja, uiteraard. Maar door de tijd die ze nam met alles bekijken en vragen stellen, was de laatste bon ook alweer verzilverd. Dus annuleren of deactiveren was niet meer mogelijk.
Daarna heb ik geprobeerd via de bank (ABN AMRO) om de betaling te annuleren of terug te draaien. Dit bleek ook niet mogelijk omdat er via I-Deal is betaald.
Direct daarna ben ik aangifte gaan doen en ik zal ook via de verzekering en een juridische weg proberen om mijn geld terug te krijgen.
Is dit mogelijk, en zo ja, hoe?
Ik was vandaag thuis aan het werk voor mijn werk, Aresz. Op mijn werkmail (thom.veldkamp@aresz.nl) werd ik, onder werktijd, benaderd door mijn werkgever, mijn baas, Henri Peters.
Hij was druk, of ik voor een klant even wat App-store I-Tunes digitale cadeaubonnen kon regelen.
Dat heb ik (helaas) gedaan. En direct daarna gingen de alarmbellen af. Ik heb het e-mailadres gecheckt en dat bleek ceo.inf@post.cz te zijn, niet zijn normale e-mailadres. De gegevens waar de bonnen heen moesten, zijn: Valalikk@outlook.com op naam Valalik Jankowski.
En ja, nu ik dit zo lees voel ik me ook vrij achterlijk.
Enfin, het gaat om €500,- dus op de een of andere manier wil ik dat geld graag terug halen. Hopelijk is dat mogelijk via een of meerdere kanalen, bijvoorbeeld:
- Politie
- Bank (ABN AMRO)
- Verzekering
- Juridisch (Rechtsbijstand, Juridisch Loket)
Mijn werkgever heb ik ingelicht, die zal ook melding moeten maken van identiteitsfraude.
Allereerst heb ik vrij kort erna contact opgenomen met de Apple Store om de bestelling te annuleren. Dit bleek helaas echt nét te laat, de bonnen waren zojuist verzilverd. In de tijd dat ik de mevrouw van de klantenservice aan de lijn had, zag ze dat 9 van de 10 bonnen reeds verzilverd waren. Of ik die laatste wilde annuleren. Nou ja, uiteraard. Maar door de tijd die ze nam met alles bekijken en vragen stellen, was de laatste bon ook alweer verzilverd. Dus annuleren of deactiveren was niet meer mogelijk.
Daarna heb ik geprobeerd via de bank (ABN AMRO) om de betaling te annuleren of terug te draaien. Dit bleek ook niet mogelijk omdat er via I-Deal is betaald.
Direct daarna ben ik aangifte gaan doen en ik zal ook via de verzekering en een juridische weg proberen om mijn geld terug te krijgen.
Is dit mogelijk, en zo ja, hoe?