Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hoe kom ik onder een jaarcontract uit?

Ruim twee jaar geleden werd er in ons dorp (Haps, NB) aangekondigd dat er glasvezel gelegd zou worden. Daarbij werd er vermeld dat als men zich dan inschreef er geen kosten extra berekend zouden worden. Zou er later ingeschreven worden, dan zouden de kosten weleen s zo'n 300 euro kunnen zijn. Wij voelden ons genoodzaakt ons aan te melden voor de verbinding van de toekomst. We hadden in Haps keuze uit zo'n vier providers. Onze zat daar niet bij, we waren met grote tevredenheid bij Tele2. Toch meldden wij ons aan bij Tweak (gunstigste prijzen). Met in gedachten dat, mocht Tele2 in de toekomst wél leveren (want jaarabonnement bij Tweak), we snel terug konden naar onze oude provider. We schreven ons in op 10 februari 2020. Op 30 april verhoogde Tweak haar prijzen met 2 euro per maand, maar wij nog geen aansluiting. Op 8 oktober 2020 werd het eerste bedrag geïnd (50 euro aan administratie- en borgkosten). Maar wij hadden nog niks. We gingen ervan uit dat dat niet zo lang op zich kon laten wachten. Maar we dachten verkeerd. In januari, april, mei en juni van 2021 via e-mail opheldering gevraagd over de inmiddels vervelende vertraging. Er werd weinig inhoudelijk gereageerd, vooral de schuld geschoven op Efiber (het bedrijf dat glasvezel legt). Zij zijn inderdaad voornamelijk schuldig aan de vertraging want er ging veel mis; kabels waren niet goed aangesloten of helemaal niet. Op 24 november 2021 werd eindelijk gemeld dat de glasvezelverbinding geleverd kon worden. Dit duurde nog tot 15 maart 2022 voordat we werkelijk waren aangesloten. Toen ik ging opzeggen bij Tele2, zei de mevrouw aan de telefoon dat ze nu wél glasvezel leverden, in samenwerking met T-Mobile. Voor een nog gunstigere prijs. Maar ik was inmiddels bij Tweak, ik kon niet meer annuleren. Ik baalde als een stekker. Nu hebben wij ruim twee jaar moeten wachten op een nieuwe aansluiting en de situatie zoals die nu is, is totaal anders dan twee jaar geleden. Ik heb Tweak gevraagd, omdat ze nu een actie hebben met nieuwe klanten, of ik als nieuwe klant gerekend kan worden. Dit ging allemaal via email, en het antwoord bleef men mij schuldig. Er werd wederom niet geantwoord op mijn vragen, er werd uitgelegd hoe mijn factuur is opgebouwd. Ik ben geen klein kind, ik weet hoe dat zit. Toch bleef men in e-mails niet inhoudelijk reageren en wat betreft de actie moest een leidinggevende beslissen. Die was niet aanwezig. Na 10 dagen nog steeds niet. Ik werd steeds kwader op de manier waarop ik behandeld werd en uiteindelijk belde met de klantenservice nadat ik een e-mail kreeg met vage uitlegging dat ik toch nergens aanspraak op kon maken en gewoon maar een jaar de volle mep moest betalen, want dat stond in mijn contract. De inschrijving uit februari 2020 én de administratie- en borgkosten van oktober 2020 tellen niet als start van het contract. Pas vanaf 15 maart 2022, toen de werkelijke aansluiting was. In het telefoongesprek ging het exact hetzelfde. Met de aanvulling dat ik wenste een leidinggevende te spreken, dat niet kon want dat was geen aanspreekpunt. Wát?? Ik dien mij aan mijn contract te houden en Tweak voelt zich niet geroepen de klant op wat voor manier dan tegemoet te komen. Ik sta werkelijk versteld van de houding van Tweak. De relatie tussen hen en mij is helemaal kapot. Ik vertrouw ze niet, ik wil een scheiding. Het kan toch niet dat er niet eens geprobeerd wordt nader tot elkaar te komen. Ik slaap er zelfs slecht door. Is er een manier (want contractueel staan zij natuurlijk in hun recht) waardoor ik snel (en niet pas 14 maart 2023) van hun af kan zijn? Ik heb het echt helemaal gehad met hen.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag