Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hoe kan ik mijn geld van buitengerechtelijke incassokosten en rente terugvorderen?

De tandarts stuurt begin 2021 2 facturen en later meerdere aanmaningen gedurende een periode van 5 maanden naar een e-mailadres wat lijkt op dat van mij, maar, bij navraag aan de balie en op papier (een krabbeltje van de baliemedewerker) toch net iets afwijkt van mijn e-mailadres. De factuur en aanmaningen zijn dus nooit aangekomen! Zonder een telefonisch contact o.i.d. tussendoor bereikt mij dan op 1 oktober in hard copy een schrijven van Medicas Incassojuristen m.b.t. de twee facturen + rente (€ 16,60) + buitengerechtelijke incassokosten (€ 48,40). Ik heb deze vordering onmiddellijk betaald ter voorkoming van hoge gerechtelijke kosten en omdat de facturen, bij een check van mijn agenda, terecht zijn. Ik heb de tandarts per e-mail aansprakelijk gesteld voor het bedrag van € 65. Hij heeft immers een verkeerd e-mailadres gehanteerd. Mogelijk heb ik zelf op het intakeformulier een verschrijving gemaakt en was dan bereid de aansprakelijkheidsstelling stop te zetten. Ik heb dus om dat intakeformulier gevraagd, maar dat komt niet af. Wat nu?

Als de tandarts herinneringen en facturen naar een verkeerd adres toestuurt is dat in principe voor zijn/haar rekening. U heeft onmiddellijk actie ondernomen zodra u van de factuur af wist.

U kunt de tandarts in een brief vragen om een bedrag van 65 euro aan u te storten omdat u van mening bent dat de tandarts ten onrechte een incassobureau heeft ingeschakeld. Daarbij kunt u ook aangeven dat u nog hebt gevraagd om meer informatie, maar dat u geen antwoord heeft gekregen. In de brief kunt u een redelijke termijn zetten waarbinnen u het geld of een reactie wilt ontvangen.

U kunt desgewenst vrijblijvend contact met opnemen om kort te overleggen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank voor de reactie. Ik heb de tandarts op 25 oktober jl. al een mail gestuurd met daarin het verzoek het bedrag van € 65 te retourneren of mij een kopie te mailen van het intakeformulier, waarop wij zelf mogelijk een verkeerd e-mailadres zouden kunnen hebben ingevuld. Met dat laatste zou de kwestie van de baan zijn. Bovendien heb ik hem toegelicht dat aan het e-mailadres dat zijn secretaresse heeft opgeschreven een KPN-hersteladres is verbonden, hetgeen niet bij mij hoort. Dat heb ik nagetrokken bij de KPN.
Ik heb hem tot 10 november de tijd gegeven, lijkt mij redelijk. Inmiddels is het 12 november en heb ik geen bedrag geretourneerd gekregen en heb ik geen kopie van het intakeformulier ontvangen. Ik heb niet eens antwoord gekregen. Wat is mij volgende zet?


U heeft al behoorlijk wat stappen ondernomen.

Incassowerkzaamheden starten is de logisch volgende stap.
U heeft de tandarts al een termijn gegeven om alsnog te betalen. Bij een buitengerechtelijke incasso als deze mogen in eerste instantie 40 euro incassokosten in rekening worden gebracht. Dit mag u zelf doen, maar soms helpt het ook als de brief van een instantie komt.

Desgewenst kunt u contact met mij opnemen om te overleggen of ik deze werkzaamheden voor u kan uitvoeren.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag