Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hoe kan ik de ondernemer bewegen om zich aan de ACM en Hiswa-Recron regels te houden?

In de eerste week van mei 2020 wilde ik met een groep van 4 personen fietsen in de Betuwe waarvoor 4 overnachtingen in B&B zijn geboekt. Door landelijke richtlijnen en adviezen, ± 1 week voor overnachting schriftelijk geannuleerd. De B&B heeft de annulering telefonisch als schriftelijk geaccepteerd en zegt een voucher toe.
Redenen annulering:
• Vanuit de overheid is het advies blijf zoveel mogelijk thuis,
• De site van de RIVM geeft aan dat B&B gesloten moeten zijn. (de ondernemer is van mening dat hij zich hieraan niet hoeft te houden)
• De groep bestaat uit vier mensen afkomstig uit 3 huishoudingen, allen uit de risicogroep en kunnen dan niet in de twee geboekte kamers.
• Op de site van B&B staat dat de kamers boven zijn en het sanitair beneden ofwel er is geen gescheiden sanitair. Dit geeft extra risico op
besmetting. (de rijksoverheid heeft bevolen gezamenlijk sanitair gesloten te houden en op aandringen van de HISWA-Recron mochten deze 15 juni 2020 weer open)
• Twee mensen zijn werkzaam in de zorg, welke nog een extra risico lopen.
De avond voor de overnachting doet de ondernemer een koerswijziging dat zijn B&B niet onder de RIVM regels valt en gewoon open is en dat het
verblijf mogelijk zou zijn. Het moge duidelijk zijn dat dit onredelijk is op zo’n korte termijn een koerswijziging in te zetten waarop de consument niet
kan anticiperen. Het is onduidelijk waarom de ondernemer eerst de annulering accepteert en bevestigt en niet direct aangeeft dat het verblijf wel
mogelijk zou zijn en onder welke omstandigheden cfm. richtlijnen en adviezen van de autoriteiten (bijv. 3 i.p.v.2 kmr’s). Mogelijk dat de ondernemer zich hiermee wil beroepen op de HiswaRecron voorwaarden v.w.b. annulering. Echter deze zijn m.i.z. niet van toepassing daar de voorwaarden niet op de site van Overbetuwe staan bovendien zijn deze ook niet benoemd in de overeenkomst In de overeenkomst heeft de ondernemer de volgende passage opgenomen: IN VERBAND MET DE PROTOCOLLEN I.V.M. HET CORONAVIRUS IS NIET ZEKER OF DE RESERVING DOOR KAN GAAN. IN DAT GEVAL WORDT HET BEDRAG DOOR ONS TERUG GESTORT OP UW REKENING. De ondernemer is diverse malen verzocht om de
reissom terug te storten en doet dit niet, wenst uitsluitend een voucher onder zijn voorwaarden te sturen en niet cfm. de richtlijnen van de
ACMconsuwijzer danwel Brancheorganisatie.
Waarom de ondernemer op zijn voorwaarden wenst en niet cfm. de ACMconsuwijzer is onduidelijk.

Hoe kan ik de ondernemer bewegen om aan de ACM en Hiswa-Recron regels te houden.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag