Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hoe kan ik aanspraak maken op de wettelijke garantie?

In april 2020 heb ik een nieuwe zitmaaier gekocht van 3300 euro, met een garantieperiode van 2 jaren. Prima maaier!! Niets aan de hand.
In december 2020 heb ik de maaier aangeboden voor het jaarlijkse onderhoud, waarvan de kosten zoals vooraf aangegeven 180 euro zouden bedragen. Omdat ik in februari de maaier nog steeds niet terug had, toch maar gebeld, en vervolgens stuurde de leverancier mij een offerte van 380 euro. In tegenstelling tot wat hij bij de verkoop zei, zou bij de eerste beurt extra werkzaamheden.
Na lange discussie toch maar onder protest akkoord gegeven, omdat leverancier dreigt met het vervallen van de garantie.
Wel direct gemaild met de fabrikant en om opheldering gevraagd. Deze hield zich afzijdig en verwees mij terug naar de dealer.

De grasmaaier werd afgeleverd, en bleek direct bij de eerste maaibeurt, niet correct onderhouden. Zo gauw het maaidek naar beneden werd
gezet, ontstond er heel veel witte rook. Wij hebben de leverancier direct gebeld, en de machine terug aangeboden voor reparatie.
Aangezien wij de machine in goed lopende staat voor het eerste onderhoud hebben aangeboden, gaan wij ervan uit dat er iets niet correct is uitgevoerd bij de onderhoudsbeurt. Enfin, de machine is (uiteraard) op kosten van de leverancier gerepareerd.

Nog geen 2 maanden later, op 8 mei, hebben wij weer pech met de machine. Tijdens het maaien valt de motor stil, en is dan ook niet meer aan de praat te krijgen. Wederom gebeld met de leverancier. Deze gaf aan dat het niet aan het onderhoud kon liggen en dat het simpelweg onze pech was!!
Op ons aangeven dat wij 2 jaar garantie hebben op de machine en dat wij verwachtten dat de machine door de leverancier gerepareerd dient te worden , gaf deze aan dat het aan de benzine (ethanol) lag en dat dit niet hun verantwoording was.
Als we de machine gerepareerd wilden hebben, dan moest dat maar op onze kosten!!
Wij kunnen echter niet meer doen dan wat ons geadviseerd wordt door de leverancier, nl. de juiste benzine (E5) tanken.

Na lange discussie zijn wij uiteindelijk overeengekomen dat de maaier op kosten van de leverancier gerepareerd werd.
Na aflevering werd ons gegarandeerd dat het probleem definitief opgelost is.

Echter, afgelopen week is de maaier weer kapot gegaan. Zelfde probleem. Ontzettend veel witte rook bij het starten. Motor niet aan de praat te krijgen. Weer gebeld met de leverancier.
Wij kregen daarop bijgaande prijsopgave van 462,- euro.
We hebben weer aangegeven dat wij het absoluut niet eens zijn hiermee en beroepen ons op de 2-jarige garantie die nog tot april 2022 loopt.
De leverancier geeft wederom aan dat wij gewoon pech hebben, en de kosten moeten betalen omdat het probleem blijkbaar ligt in de benzine.
Uiteindelijk na een lange discussie zijn we overeengekomen (wederom onder protest) dat wij de helft van de repartiekosten betalen.

U begrijpt dat ik het totaal niet eens ben met de omschreven gang van zaken.
Ik koop een spiksplinternieuwe grasmaaier met 2 jaar garantie, en verwacht dan ook enerzijds deugdelijk onderhoud, en anderzijds dat de leverancier dan wel Husqvarna Nederland zich houd aan de garantiebepalingen en mij niet afscheept met de uitspraak dat ik vette pech heb!
Ik heb totaal geen vertrouwen meer in de grasmaaier en voorzie nu al voor de toekomst, dat er nog veel meer kosten op mij af zullen komen.
Bovenstaand verhaal wederom aan de producent gemaild en gevraagd een fatsoenlijke oplossing voor bovenstaand probleem aan te bieden.
Tot mijn verbazing kreeg ik onderstaand bericht: "
"Ik vind het erg vervelend dat u wederom tegen problemen aanloopt, echter kunnen wij niets voor u betekenen. Aangezien de aankoop bij de firma Lemmen is gedaan, zijn zij ook het aanspreekpunt. Ook zijn dit problemen aangaande de motor, die worden via de dealer met de motorfabrikant besproken".
Kortom wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd en moet ik opdraaien voor de kosten.

Graag uw advies.

U bent helaas steeds overeengekomen en laatstelijk nog dat u de helft van de reparatiekosten betaald. Misschien kan ik de situatie juridisch nog vlot trekken door de leverancier in verzuim te zetten met een datum in het verleden, waardoor er een vervangend apparaat op diens kosten aangeboden moet worden, dan kan ik de niet vooraf opgegeven kosten van meerwerk ook meenemen, info@rechtinjestad.nl

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag