Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Hebben wij recht op een gelijkwaardige vaatwasser?
Wij (man en vrouw) wonen 8,5 jaar in een zelfstandig senioren appartement (kale jaarhuur € 19.500 inclusief keukenapparatuur). De verhuurder heeft geconstateerd dat de vaatwasser (15 jaar oud) stuk is en dat de huis-leverancier een nieuwe zou plaatsen. Vooraf aan de plaatsing van de nieuwe vaatwasser vertelde de leverancier ons dat er een nieuwe vaatwasser met energielabel A geleverd zou worden. Dit stelde ons gerust omdat dit label geschikte programma’s heeft voor ons servies. Pas na plaatsing van de nieuwe werden we geconfronteerd met het feit dat er op de geleverde machine geen programma aanwezig was voor ons dagelijkse servies en dat e.e.a. in de vaatwasser kapot zou gaan en bovendien dat er sprake was van energielabel D. Dus er is een niet gelijkwaardige machine geleverd. Wij hebben daarna de verhuurder dringend verzocht een andere vaatwasser met een energiebesparend label te leveren die geschikt is voor ons servies. De serie heeft wel degelijk een vaatwasser die voor ons gebruik geschikt is en een gelijkwaardige vervanging is van de oude. Onze vraag is hebben wij recht van spreken?