Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hallo,

Wij wonen nu 1 jaar en 5 maand in een huurappartement.

Het appartement had eerst een jaar leeg gestaan, en toen wij erin kwamen waren er meerdere dingen verbouwd.
- nieuw keuken'
- meerdere nieuwe vloeren
- meerdere nieuwe muren geplaatst

Na een +/- 3 maand kwamen we erachter dat door het hele huis schimmel aanwezig was. Van mijn schoenen tot aan de beddenbodem, op kasten, fotolijsten, kussens, de keuken en nog veel meer. We melden dit probleem bij de huurbazen(2) en we kregen een hygrometer(om vocht te meten) in huis + een klein machinetje om de vochtigheid uit het huis te krijgen. De waarde van de luchtvochtigheid was 86 tot 89%, terwijl dit normaal tussen de 40 en 60 moet zitten.

Wij kregen te horen dat het onze schuld was, doordat we koken, douchen, slapen, kleren wassen. We hebben hierna het huis veel laten uitluchten, door ramen en deuren open te doen. De schimmel werd minder, maar ging niet helemaal weg. Nu komen we tot de ontdekking dat de schimmel er weer is, vooral de slaapkamer. Hier komt ook nog bij dat mijn vrouw last krijgt van haar luchtwegen en hier ook al voor naar het ziekenhuis is geweest.

kunnen we de huurbazen hiervoor aansprakelijk stellen dat ze dit oplossen? Want ze lijken het te negeren,

Mvg

Eerst moet komen vast te staan dat het ontstaan van de schimmel te wijten is aan het huis en niet aan de wijze waarop u het huis bewoont.

U zou kunnen overwegen de gemeente (afdeling Bouw- en Woningtoezicht) te vragen na te gaan of het huis aan de geldende ventilatievoorschriften van het Bouwbesluit voldoet. Zo nee, dan is aannemelijk dat de problemen aan de woning zijn te wijten. In dat geval dienen de de verhuurders het probleem op te lossen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag