Wonen, Buren
Particulier
Wij huren een huis bij Vivare, ons huis zit helemaal onder schimmel en hier word niks aan gedaan. Kunnen wij weigeren de huur te betalen?
Beste vraagsteller,
Schimmelgroei is erg ongezond en er dient achterhaalt te worden waardoor het komt terwijl ook de aangetaste plafonds en dergelijke schoon gemaakt moeten worden, sporenvrij.
Dan uw vraag:
u dient de verhuurder in gebreke te stellen en hem de tijd geven om
het probleem voor u kosteloos op te lossen. Doet hij dat niet binnen de gestelde termijn, dan mag u een deel van de huur opschorten. Onlangs heeft de Hoge Raad zelfs een uitspraak gedaan dat het opschortingsrecht niet in verhouding hoeft te staan met de ernst van de klacht, maar ik adviseer u toch niet de gehele huurtermijn op te schorten.
Mocht verhuurder nog steeds niet meewerken dan kunt u aan de kantonrechter vragen een prijsvermindering toe te passen en/of een veroordeling tot nakoming.
Hieronder treft u informatie aan over diverse mogelijkheden. In uw geval lijkt me (na de gebrekenbrief) het opschorten van (een deel van) de huur of de huurcommissie verzoeken om huurverlaging het beste.
Bij onderhoudsproblemen moet u eerst contact opnemen met de verhuurder, het beste per aangetekende brief via een zogeheten gebrekenbrief met sommatie om het gebrek binnen 14 dagen te verhelpen. Werkt dat niet, dan kunt u de verhuurder op verschillende manieren toch in beweging krijgen.
- Zelf het onderhoud of de reparaties uitvoeren
- Betaling huur uitstellen
- Klacht indienen bij gemeente
- Procedure starten bij de rechter
- Naar de huurcommissie
U kunt zich door de rechter laten machtigen om het onderhoud op kosten van de verhuurder uit te (laten) voeren;
U kunt ook zonder rechterlijke machtiging het onderhoud of de reparaties zelf (laten) uitvoeren op kosten van de verhuurder. U vordert dan de gemaakte kosten terug van uw verhuurder of verrekent deze met de huurprijs. De kosten moeten wel redelijk zijn. U loopt hierbij wel het risico dat u door de verhuurder wordt aangesproken voor wanprestatie.
U kunt het betalen van de huur uitstellen tot de verhuurder aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Dit kunt u doen zonder tussenkomst van rechter, advocaat, Huurcommissie of gemeente. Hierbij stuurt u de verhuurder een brief waarin u zich beroept op artikel 6:52 of 6:262 (opschortingsbevoegdheid) van het Burgerlijk Wetboek. Als de verhuurder de onderhoudswerkzaamheden of reparaties heeft uitgevoerd, moet u met terugwerkende kracht de opgeschorte huur betalen. Denkt u na over deze stap, dan kunt u het beste van tevoren juridisch advies inwinnen.
U kunt bij uw gemeente een klacht indienen over achterstallig onderhoud. Op grond van de Woningwet kunnen Burgemeester en Wethouders dan de verhuurder een brief (de gemeentelijke aanschrijving) sturen waarin ze hem oproepen de woning te repareren. Doet de verhuurder dat niet, dan kan de gemeente de werkzaamheden laten verrichten. De kosten zijn dan voor de verhuurder. Voor meer informatie over deze aanpak kunt u terecht bij de dienst Bouw- en Woningtoezicht (of Bouwen en Wonen) van uw gemeente.
U kunt een procedure bij de rechter beginnen om de verhuurder te verplichten uw woning te repareren. Doet de verhuurder dit niet, dan legt de rechter de verhuurder een dwangsom op. U kunt de rechter ook binnen 6 maanden na het versturen van de gebrekenbrief aan de verhuurder vragen de huurovereenkomst gedeeltelijk te ontbinden. U betaalt dan minder of geen huur meer tot het onderhoud is uitgevoerd.
U kunt aan de huurcommissie verzoeken om huurverlaging wegens deze gebreken (niet met terugwerkende kracht) tot het moment dat deze verholpen zijn.
Beste vraagsteller,
U mag in de brief die u stuurt tegelijkertijd regelen dat u na het verzuim van de verhuurder overgaat tot opschorten van een deel van de huur.