Wonen, Buren
Particulier
Hallo,
Wij hebben twee jaar via particulieren verhuur een woning gehuurd. Dit huurde wij all incl (gas/water/licht/tv/internet/belastingen)
Er is destijds een contract opgesteld door een makelaar(kennis van verhuurder)
Contractueel gezien hadden wij een opzegtermijn van een maand. Na heel veel problemen zoals onopgeloste lekkages, veel tocht in huis en onenigheid met de verhuurder hebben wij voor 1 nov 2014 onze woning opgezegt.
De verhuurder was nogal verbaasd dat wij op wilde zeggen. Maar prima geen probleem. Op het huis zat een borg van €1500,-
Met de verhuurder werd afgesproken dat dit in twee delen betaald zou worden aan ons. De eerste €800,- ging prima. Op 29 november gingen wij verhuizen en zouden op 28 nov de oplevering hebben. De verhuurder smsde op het laatste af en zou nog bellen. De nieuwe huurders (onderburen en kennissen van de verhuurder) wilde er de 29ste in. Telefonisch overleg gehad met verhuurder en die heeft telefonisch toestemming gegeven dat de nieuwe huurders de oplevering mochten doen. De verhuurder had het huis korte tijd daarvoor gezien en ging er van uit dat wij dit goed zouden opleveren. De nieuwe huurder was alleen en wij hadden diverse mensen die bij de oplevering waren omdat wij met de verhuizing bezig waren.
We hoefde niet schoon te maken want dat deed de nieuwe bewoonster zelf. Alles goedgekeurd. Wel was het klikdeurtje van de vriezer stuk maar wij hadden al een nieuw deurtje gekocht. De nieuwe bewoonster zou dit zelf maken. Werkte voor de rest prima. Tevens heeft de bewoonster een vouwdeur van ons overgenomen. Deze heeft zij eerst gezien, daarna betaald. Aantal dagen later nog reserve sleutels gebracht en was ze nog steeds blij ermee.
Een week later kreeg ik een sms van de verhuurder dat wij alles netjes hadden opgeleverd en dat de borg in orde gemaakt zou worden. Dit was op 8 dec. Ze zou alleen belastingen inhouden omdat ze die voor ons al betaald had. Dit is raar want contractueel was vastgelegd dat deze voor haar waren en dit wilde ze terug dus zou ze van de borg inhouden. Hier is wat gestrubbel over geweest maar opgelost. Uiteindelijk beloofde ze dat ze ipv halve wegen dec, eind december de rest borg zou overmaken. Inmiddels 1 jan 2015 en niks ontvangen. Wel ontvingen we die avond een mail met dat de vouwdeur stuk was(deze is nooit van haar geweest en hebben wij er zelf ingezet) zij heeft er naar gekeken maar was volledig uit de rail en hebben ze er af gehaald. Hiervoor houdt de verhuurder 20,- in want dat had de nieuwe bewoonster betaald aan ons. Daarnaast is het vriesvak gaan lekken (waarschijnlijk omdat het deurtje niet op tijd of juiste manier is gemaakt)en dit was allemaal stukgevroren en heeft ze op marktplaats een andere voor 100,- moeten kopen en dit zou ze ook inhouden vsn onze borg.
Het is heel raar dat wij na een week bevestigd kregen dat alles netjes was opgeleverd en na een maand, terwijl de tijd waarin zij de borg moest terug storten naar ons, in eens allemaal inhoudingen komen. Tevens stond er in haar mail dat we die week ons geld konden verwachten. Wij hebben direct bezwaar gemaakt tegen haar inhoudingen en haar gesommeerd binnen haar eigen gestelde termijn het volledige restant terug te storten. Dit termijn is inmiddels verlopen en hebben niks ontvangen, ook geen reactie meer op ons bezwaar. Als de nieuwe huurder er niet zo snel in wilde waren wij 30 nov terug gekomen voor de schoonmaak en het vriezerdeurtje. Wij hebben trouwens een maand gedaan met het stukke deurtje zonder problemen. De verhuurder was hiervan op de hoogte. Deurtje hebben wij op onze kosten besteld en gekocht.
Welke juiste juridische stappen moeten wij nu bewandelen om dit af te handelen en ons volledige bedrag terug te krijgen?
Wij hebben twee jaar via particulieren verhuur een woning gehuurd. Dit huurde wij all incl (gas/water/licht/tv/internet/belastingen)
Er is destijds een contract opgesteld door een makelaar(kennis van verhuurder)
Contractueel gezien hadden wij een opzegtermijn van een maand. Na heel veel problemen zoals onopgeloste lekkages, veel tocht in huis en onenigheid met de verhuurder hebben wij voor 1 nov 2014 onze woning opgezegt.
De verhuurder was nogal verbaasd dat wij op wilde zeggen. Maar prima geen probleem. Op het huis zat een borg van €1500,-
Met de verhuurder werd afgesproken dat dit in twee delen betaald zou worden aan ons. De eerste €800,- ging prima. Op 29 november gingen wij verhuizen en zouden op 28 nov de oplevering hebben. De verhuurder smsde op het laatste af en zou nog bellen. De nieuwe huurders (onderburen en kennissen van de verhuurder) wilde er de 29ste in. Telefonisch overleg gehad met verhuurder en die heeft telefonisch toestemming gegeven dat de nieuwe huurders de oplevering mochten doen. De verhuurder had het huis korte tijd daarvoor gezien en ging er van uit dat wij dit goed zouden opleveren. De nieuwe huurder was alleen en wij hadden diverse mensen die bij de oplevering waren omdat wij met de verhuizing bezig waren.
We hoefde niet schoon te maken want dat deed de nieuwe bewoonster zelf. Alles goedgekeurd. Wel was het klikdeurtje van de vriezer stuk maar wij hadden al een nieuw deurtje gekocht. De nieuwe bewoonster zou dit zelf maken. Werkte voor de rest prima. Tevens heeft de bewoonster een vouwdeur van ons overgenomen. Deze heeft zij eerst gezien, daarna betaald. Aantal dagen later nog reserve sleutels gebracht en was ze nog steeds blij ermee.
Een week later kreeg ik een sms van de verhuurder dat wij alles netjes hadden opgeleverd en dat de borg in orde gemaakt zou worden. Dit was op 8 dec. Ze zou alleen belastingen inhouden omdat ze die voor ons al betaald had. Dit is raar want contractueel was vastgelegd dat deze voor haar waren en dit wilde ze terug dus zou ze van de borg inhouden. Hier is wat gestrubbel over geweest maar opgelost. Uiteindelijk beloofde ze dat ze ipv halve wegen dec, eind december de rest borg zou overmaken. Inmiddels 1 jan 2015 en niks ontvangen. Wel ontvingen we die avond een mail met dat de vouwdeur stuk was(deze is nooit van haar geweest en hebben wij er zelf ingezet) zij heeft er naar gekeken maar was volledig uit de rail en hebben ze er af gehaald. Hiervoor houdt de verhuurder 20,- in want dat had de nieuwe bewoonster betaald aan ons. Daarnaast is het vriesvak gaan lekken (waarschijnlijk omdat het deurtje niet op tijd of juiste manier is gemaakt)en dit was allemaal stukgevroren en heeft ze op marktplaats een andere voor 100,- moeten kopen en dit zou ze ook inhouden vsn onze borg.
Het is heel raar dat wij na een week bevestigd kregen dat alles netjes was opgeleverd en na een maand, terwijl de tijd waarin zij de borg moest terug storten naar ons, in eens allemaal inhoudingen komen. Tevens stond er in haar mail dat we die week ons geld konden verwachten. Wij hebben direct bezwaar gemaakt tegen haar inhoudingen en haar gesommeerd binnen haar eigen gestelde termijn het volledige restant terug te storten. Dit termijn is inmiddels verlopen en hebben niks ontvangen, ook geen reactie meer op ons bezwaar. Als de nieuwe huurder er niet zo snel in wilde waren wij 30 nov terug gekomen voor de schoonmaak en het vriezerdeurtje. Wij hebben trouwens een maand gedaan met het stukke deurtje zonder problemen. De verhuurder was hiervan op de hoogte. Deurtje hebben wij op onze kosten besteld en gekocht.
Welke juiste juridische stappen moeten wij nu bewandelen om dit af te handelen en ons volledige bedrag terug te krijgen?
Beste vragensteller,
U kunt het best via een jurist stappen laten ondernemen. Dit omdat de verhuurder uw brieven niet serieus neemt. Wat de uiterste geval zou kunnen zijn is een rechtszaak maar hoe ik uw verhaal lees dan staat u sterk in uw zaak. U kunt gerust contact opnemen met mij.