Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hallo,

Onlangs heb ik c(r)oupons gekocht om tegen een gereduceerd tarief autobanden aan te schaffen bij een bandenbedrijf. Allereerst had ik zelf niet opgelet en 4 vouchers (ik dacht voor elk wiel één) gekocht. Naar nu blijkt, was 1 voucher voldoende geweest. Men kon maar 1 voucher per kenteken inleveren.
Ik heb de c(r)ouponverstrekker aangeschreven per mail en uitgelegd dat ik van de 4 aangeschafte vouchers er slechts 1 ga gebruiken. De andere vouchers a 99 euro had ik graag gerestitueerd willen zien.
Hun reactie was duidelijk: 3 x 99 euro zou teruggestort worden als de 4e voucher te gelde gemaakt zou gaan worden.
Met de 4e voucher ben ik naar de bandengigant gegaan voornemens een set (4st) banden aan te schaffen. Deze voucher, welke mij 99 euro had gekost, gaf bij een minimale besteding van 350 euro, 300 euro korting.
De banden welke ik had uitgezocht kostten voor c(r)oupon-klanten 1200 euro. Daar gaat dan 300 euro vanaf omdat de voucher wordt ingeleverd. Aangezien die voucher mij 99 euro heeft gekost, betaal ik dus 999 euro voor de set banden.
De meneer van de bandengigant vertelde mij dat hij dezelfde banden kan aanbieden voor 700 euro. Dan maakt hij een klantofferte dus niet een offerte van een via de c(r)oupon-instelling gestuurde klant.
Dit vond ik raar!
Ik dacht namelijk een aanbieding te kopen maar door de eerlijkheid van verkoper van de bandenboer blijkt dat ik mét de voucher vele malen duurder uit zou zijn.
Welnu:
Ik heb de c(r)oupon verstrekker hiervan op de hoogte gesteld en gezegd dat ik ook de 4e voucher niet wens in te leveren en heb ook het bandenbedrijf een mail naar hen laten sturen.
Helaas ging de c(r)ouponverstrekker niet akkoord en beroepen zij zich op de algemene voorwaarden.
Ik ben van mening dat ik misleid ben qua aanbieding. De algemene voorwaarden ten spijt.
Hierna heb ik hen nog aangeschreven en gezegd dat ik me nog ga beraden over de 4e voucher maar dat ik in ieder geval de andere 3 vergoed zie worden.
Zij reageerden daarop dat ik alleen de 3 anderen vergoed krijg als ik de 4e te gelde maak. Dat is toch de reinste chantage: Ik zou dus willens en wetens meer geld (veel meer) uit moeten geven om mijn eigen 297 euro terug te krijgen.... RAAR!
Graag uw advies / reactie!

Geachte vraagsteller,

In de basis heeft U een overeenkomst gesloten voor 4 vouchers. U heeft zelf aangegeven dat U dit door onoplettendheid zelf heeft gedaan. Dat de verkoper er 3 wenst terug te nemen indien de vierde wordt gebruikt zie ik dan ook enkel als service.

Ik vraag mij af of de rare gang van zaken hier ligt bij de verstrekker van de coupons of bij de bandengigant. Waarom kan deze de banden met voucher niet aanbieden voor 700 euro? Is dit op basis van een afspraak met de verstrekker van de voucher?

Als dat namelijk het geval is en de banden zijn in het normale handelsverkeer echt maar 700 waard, dan kunt U mijns inziens de overeenkomst ontbinden, omdat U de overeenkomst nooit zou hebben gesloten als U dit alles had geweten. Dit komt mijns inziens overigens ook zeer in de buurt van bedrog of misleiding.

Maar het kan ook goed zo zijn dat het bandenbedrijf simpelweg voordeliger uit wil zijn...in dat geval is er feitelijk niets mis met de handelwijze van de couponverstrekker...

met vriendelijke groet,

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag