Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Mijn vriendin heeft een abonnement bij Tele2 voor haar mobiele telefoon. Onlangs is zij afgesloten omdat ze voor E650,49 aan datakosten buiten haar 1 GB bundel heeft gemaakt. Dit is in enkele uren gebeurt, dit terwijl ze normaal gesproken nooit over haar bundel gaat (ze houd meestal meer dan de helft over). Ze geven aan dat je bij een rekening van 250 euro de aansluiten blokkeren om de klant te beschermen maar in dit geval is dit niet gebeurt.
Kan Tele2 zomaar E650,49 in rekening brengen voor datagebruik dat mijn vriendin niet bewust gemaakt heeft of Tele2 verkeerd gemeten heeft? Inmiddels zie ik op verschillende websites dat er heel veel mensen zijn die vergelijkbare problemen hebben.
Je zou eerst aan Tele2 kunnen vragen of ze een meer gespecificeerde rekening hebben, die laat zien door welke site en/of app de hoge kosten zijn veroorzaakt, waardoor je je eventueel kunt verweren.
Daarnaast geldt sinds 1 januari van dit jaar een gedragscode met betrekking tot transparantie kosten van mobiel datagebruik. Deze code is ook ondertekend door Tele2 en geldt voor abonnementen die na 1 januari 2013 nieuw zijn afgesloten of zijn vernieuwd.
Volgens de gedragscode moet Tele2 zelf actief zijn en je op voorhand informeren via een waarschuwings-sms bij het bereiken van een bepaald verbruik (bijvoorbeeld wanneer 80% van de databundel is verbruikt).
Als dit niet is gebeurd, dan is dit dus niet conform de gedragscode.
Als Tele2 geen gedetailleerde rekening kan overleggen en zich ook niet aan de gedragscode hebben gehouden, dan zou je aan Tele2 kunnen vragen om zich coulant op te stellen.
Als zij hier geen gehoor aan geven, dan kun je overwegen om naar de Geschillencommissie(Elektronische Communicatiediensten) te stappen.
Zowel jij als Tele2 moeten zich dan houden aan die uitspraak.
(www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2371/elektronische-communicatiediensten)