Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Zakelijk


Hallo meneer, mevrouw,

Ik heb een geschil met mijn vorige werkgever (administratiekantoor).
Ik februari 2020 gaf ik aan dat ik het niet meer naar mij zin had bij hem/haar en dat ik opzoek ging naar ander werk. Een week later begon COVID-19 echt in Nederland. Ik ben toen opzoek gegaan naar een nieuwe baan, maar dit bleek lastig door COVID-19.

Zes weken na mijn eerste gesprek, gaf een van de twee eigenaren aan dat hij liever had ''dat ik oprotte, omdat hij zo weinig meer aan mij had omdat hij me niks nieuws kon leren''. Ik schrok behoorlijk van deze reactie omdat ik me nog volledig inzette en aangegeven had dat ik door COVID-19 lastig iets anders kon vinden.

Na deze reactie was ik bang voor een aanstaand ontslag en omdat ik niet in de WW wilde komen ging ik naast een nieuwe baan andere initiatieven bekijken.

Uiteindelijk koos ik ervoor om mijzelf in te schrijven bij het KVK en mezelf te gaan verhuren als financieel professional. Mijn eerste werkgever had het druk en daar bood ik mijzelf aan.

Zoals mijn vermoedde al deed verwachten, ontving ik op 17-06-2020 een beëindigingsovereenkomst van mijn werkgever.
Ik schrok hier nog van maar had goede hoop dat mijn eerste werkgever mij in wilde huren.

Daarom tekende ik de beëindigingsovereenkomst. Een week later (dit kan ik bewijzen) kreeg ik positief nieuws van mijn eerste werkgever. Ik kon mijzelf voor 32 aan hen verhuren tot eind 2020.

Ik had dus zekerheid maar voor 32 uur werk. Toen heb ik besloten om naast dit werk administraties bij te gaan houden. Hiervoor heb ik een website laten optuigen die 28-08-2020 live is gegaan.

Op 27-08-2020 werd ik door een oude klant gebeld, hij wil overstappen naar mijn kantoor. Deze klant was een klant van mijn oude werkgever. (ik heb de klant niet zelf benaderd, ook al zou ik dat wel mogen doen omdat ik geen concurrentie- en relatiebeding in mijn contract had staan)

Op 27-08-2020 geef ik per mail aan mijn oude werkgever door dat deze klant over wilt stappen naar mijn kantoor.

Op 28-08-2020 krijg ik mijn oud werkgever woedend aan de telefoon. Hij vindt dat ik voor de klanten die ik overneem moet gaan betalen, dat ik geen recht meer heb op mijn beëindigingsvergoeding en dat ik achterbaks ben geweest. Hij laat weten al een advocaat ingeschakeld te hebben.

Hier schrok ik behoorlijk van, dankzij een vriend die een juridische studie doet, werd ik op jullie site verwezen.

Ik hoor graag wat verstandige acties zijn tijdens dit proces. Ik heb hier zelf 0 ervaring mee en ben een ondernemer die nog geen maand van start is...

Goed om extra te benoemen, in mijn laatste week bij mijn oude werkgever gaf ik aan dat ik tijd over had en een klant wilde overnemen waar zij geen tijd meer voor hadden. Dit vonden zij destijds akkoord, wel wilde zij er tussen blijven zodat zij ook nog iets eraan konden verdienen. Dat vond ik destijds geen probleem. Naast het in de hand nemen van een advocaat gaf mijn oud werkgever aan er alles aan te zullen doen dat ik deze klant verlies. Volgens mij is dit een persoonlijke wraak en heeft niks te maken met ondernemen aangezien zowel hij en ik nu geld verdienen aan deze klant.


Extra reden waarom hij erg boos is:
Tijdens mijn werk bij hen gaf ik aan dat ik het werk niet bij mij vond passen en daarnaast kon ik erg slecht met één van de eigenaren door één deur.
Wat ik niet aangaf is dat ik slecht met beide eigenaren om kon gaan, in de vrees dat ik er dan in februari al uit vloog. (ik ben niet de enige met deze ervaring, al mijn voorgangers hielden het ook binnen twee jaar voor gezien)

Het werk vind ik namelijk wel leuk, maar niet met de druk die zij mij oplegden. Daarom ga ik er nu mee verder. Dit vind de eigenaar 'erg achterbaks'.

Zoals aangegeven heb ik deze informatie bewust achtergehouden. Ik had in februari ook voor me kunnen houden dat ik het niet zo naar mijn zin had. Dat deed ik destijds bewust niet, zij wilden toen nieuwe klanten aantrekken en ik vond dat ik het niet kon maken om deze nieuwe klanten binnen te halen en daarna spontaan te vertrekken (bij het vinden van een nieuwe baan). Achteraf had ik dus spijt van deze eerlijkheid en heb ik besloten om minder open te zijn over mijn toekomst.

Ik hoor graag hoe een neutraal persoon tegen deze zaak aankijkt. En ben benieuwd of er echt een zaak aangespannen kan worden door mijn oud werkgever.

Extra info:
Deze uitspraak had mijn juridische vriend gevonden:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2014:3668&showbutton=true&keyword=Overname+klanten+zonder+concurrentiebeding

Indien u geen concurrentie- of relatiebeding hebt getekend bij uw ex-werkgever, is er in beginsel niets op tegen om vanuit uw eigen onderneming een klant van uw ex-werkgever te gaan bedienen. Onder omstandigheden kunnen dergelijke handelingen, ondanks het ontbreken van een concurrentie- of relatiebeding onrechtmatig zijn, maar die omstandigheden lees ik niet in uw verhaal. Van dergelijke omstandigheden kan sprake zijn als u bijvoorbeeld stelselmatig klanten van de ex-werkgever gaat benaderen en probeert hen te bewegen naar u over te stappen. Als ik het goed begrijp hebt u in het kader van de vaststellingsvergoeding een ontslagvergoeding afgesproken. Uw werkgever weigert om die uit te betalen. Ik zie daar geen grond voor. Hij moet m.i. zijn contractuele afspraken gewoon nakomen en indien dat niet gebeurt, ook niet na sommatie, zou u zelfs een procedure kunnen starten om hem daartoe te dwingen. Als uw voormalig werkgever u zogezegd zwart maakt bij de overstappende klant, handelt uw werkgever m.i. onrechtmatig. Als u daardoor aantoonbare schade lijdt, zou u die kunnen vorderen van de ex-werkgever. Ook zou een verbodsactie denkbaar zijn; u vordert dan in een procedure dat uw ex-werkgever zich voortaan van dergelijk gedrag onthoudt, op straffe van een dwangsom. Als u over uw zaak telefonisch van gedachten wilt wisselen, kan dat vrijblijvend. Belt u gerust.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag