Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Hallo,

Ik woon sinds 2-3 maand in een appartementje dat deel uit maakt van een blok waar ook blokverwarming bij zit. Hier betaal ik bijna 90 euro per maand voor. Nu is het zo dat het een monumentaal pand is en daardoor niet zomaar alle werkzaamheden verricht kunnen worden. Groot probleem nu is dat de ramen in slechte staat zijn en het glaswerk is waardeloos. Momenteel zit er nog een soort dubbelglas op dat er los opgeschroefd kan worden en dan heb ik er nog vloerisolatie platen voor staan. Echter blijf je de tocht voelen en de ramen sluiten niet goed. Met de kachel aan is dit niet zo'n ramp alleen 's nachts word het gas afgesloten en is het hier steen koud. Als je even naar de WC moet ben je al verkouden bij wijze van spreken en als je 's ochtends vroeg naar je werk of school moet is het niet te doen, vooral nu de temperatuur buiten steeds meer daalt. Ik heb even een beetje gegoogled maar kon niet veel wijzer worden dus vandaar via deze weg. Ook heb ik in de huurovereenkomst (2-3 pagina's) gezocht of hier iets over in stond maar ik kon niets vinden. Overdag is het wel uit te houden maar 's nachts daalt de temepratuur zeer snel. Mijn vriendin keek laatst bijvoorbeeld een film en ze moest met kleren en dekens op de bank zitten. Ik vind dit niet kunnen en de woningstichting doet ook niets aan het zeer slechte raamwerk.



Hieronder treft u algemene informatie aan over diverse mogelijkheden. Maar u moet eerst contact opnemen met de verhuurder per aangetekende brief via een zogeheten gebrekenbrief met sommatie om het gebrek binnen 14 dagen te verhelpen en aan te kondigen welke maatregelen u anders neemt. Werkt dat niet, dan kunt u de verhuurder op verschillende manieren toch in beweging krijgen.

- Zelf het onderhoud of de reparaties uitvoeren
- Betaling huur uitstellen
- Klacht indienen bij gemeente
- Procedure starten bij de rechter
- Naar de huurcommissie

U kunt zich door de rechter laten machtigen om het onderhoud op kosten van de verhuurder uit te (laten) voeren; U kunt ook zonder rechterlijke machtiging het onderhoud of de reparaties zelf (laten) uitvoeren op kosten van de verhuurder. U vordert dan de gemaakte kosten terug van uw verhuurder of verrekent deze met de huurprijs. De kosten moeten wel redelijk zijn. U loopt hierbij wel het risico dat u door de verhuurder wordt aangesproken voor wanprestatie.

U kunt het betalen van de huur uitstellen tot de verhuurder aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Dit kunt u doen zonder tussenkomst van rechter, advocaat, Huurcommissie of gemeente. Hierbij stuurt u de verhuurder een brief waarin u zich beroept op artikel 6:52 of 6:262 (opsporingsbevoegdheid) van het Burgerlijk Wetboek. Als de verhuurder de onderhoudswerkzaamheden of reparaties heeft uitgevoerd, moet u met terugwerkende kracht de opgeschorte huur betalen. Denkt u na over deze stap, dan kunt u het beste van tevoren juridisch advies inwinnen.

U kunt bij uw gemeente een klacht indienen over achterstallig onderhoud. Op grond van de Woningwet kunnen Burgemeester en Wethouders dan de verhuurder een brief (de gemeentelijke aanschrijving) sturen waarin ze hem oproepen de woning te repareren. Doet de verhuurder dat niet, dan kan de gemeente de werkzaamheden laten verrichten. De kosten zijn dan voor de verhuurder. Voor meer informatie over deze aanpak kunt u terecht bij de dienst Bouw- en Woningtoezicht (of Bouwen en Wonen) van uw gemeente.

U kunt een procedure bij de rechter beginnen om de verhuurder te verplichten uw woning te repareren. Doet de verhuurder dit niet, dan legt de rechter de verhuurder een dwangsom op. U kunt de rechter ook binnen 6 maanden na het versturen van de gebrekenbrief aan de verhuurder vragen de huurovereenkomst gedeeltelijk te ontbinden. U betaalt dan minder of geen huur meer tot het onderhoud is uitgevoerd.

U kunt aan de huurcommissie verzoeken om huurverlaging wegens gebreken (niet met terugwerkende kracht) tot het moment dat deze verholpen zijn. Verder is een klacht bij de gemeente mogelijk als er gezondheidsaspecten of veiligheidsaspecten spelen (bijv. schimmel).

Ook kunt u (met terugwerkende kracht) recht hebben op huurvermindering / schadevergoeding. De wet bepaalt dit in de artikelen 7:207 en 7:208 BW:
7:207 lid 1. De huurder kan in geval van vermindering van huurgenot ten gevolge van een gebrek een daaraan evenredige vermindering van de huurprijs vorderen van de dag waarop hij van het gebrek behoorlijk heeft kennis gegeven aan de verhuurder of waarop het gebrek reeds in voldoende mate bekend was om tot maatregelen over te gaan, tot die waarop het gebrek is verholpen.
7:208. Onverminderd de gevolgen van niet-nakoming van de verplichting van artikel 206 is de verhuurder tot vergoeding van de door een gebrek veroorzaakte schade verplicht, indien het gebrek na het aangaan van de overeenkomst is ontstaan en aan hem is toe te rekenen, alsmede indien het gebrek bij het aangaan van de overeenkomst aanwezig was en de verhuurder het toen kende of had behoren te kennen, of toen aan de huurder heeft te kennen gegeven dat de zaak het gebrek niet had.

U kunt voor hulp vrijblijvend rechtstreeks contact opnemen met een van de huurrechtjuristen hier, bijv. via de link ' direct contact' die u - als u heeft ingelogd - ziet bij dit antwoord.

Ik help u hier graag bij.


Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag