Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hallo,

Ik heb met kerst een ring gekocht bij een juwelier in Eindhoven.
De ring was echter na 1 dag al kapot, het betreft een keramieke ring van 3 onderdelen en de 3 onderdelen lieten los.
De ring is toen door de winkel ter reparatie opgestuurd. Tijdens het proces is de winkel failliet verklaard. Daardoor heb ik erg lang moeten wachten voor ik mijn ring terug kreeg.
De winkel ging tijdelijk open halverwege februari, toen kon ik mijn ring ophalen. Echter na een paar uur lieten de onderdelen wederom los, ze waren simpelweg weer aan elkaar gelijmd.
Ik ging weer terug naar de winkel, maar door het faillissement konden ze op dat moment niets doen. Ik heb toen gewacht tot de winkel een doorstart maakte en mijn ring weer ter reparatie op kon sturen, dit was begin april.
Een maand later heb ik de ring weer gerepareerd op kunnen halen. Echter na 1 dag weer hetzelfde verhaal, de onderdelen lieten wederom los.
Ik ging weer terug naar de winkel. De winkel gaf toen aan dat dit niet de bedoeling was en ze zouden met de manager overleggen hoe ze het probleem op konden lossen omdat reparatie blijkbaar niet werkt.
Een paar dagen later werd ik teruggebeld met het volgende bericht:
Aangezien de winkel een nieuwe eigenaar heeft door het faillissement en niet alle garanties mee zijn overgenomen konden ze me niet verder helpen. Ze kunnen me alleen reparatie tegen kostprijs aanbieden.
Ik wil gewoon mijn geld terug, want ik heb de ring sinds kerst 4 dagen kunnen dragen, reparatie werkt niet.
Wat zijn mijn rechten? Kan ik controleren of de betreffende winkel inderdaad de garanties niet heeft meegenomen met de doorstart?

U zou dit kunnen navragen bij de curator van het failliete bedrijf.
Daarnaast kunt U overwegen om ook de fabrikant aan te spreken met een uitleg van het verhaal. Wellicht dat deze fabrikant nog iets voor U kan, wil of zelfs moet (fabrieksgarantie) betekenen.

Beoordeel dit antwoord:

Bij een doorstart door een nieuwe eigenaar kan het inderdaad zo zijn dat zij niet alles hebben overgenomen. Het kan daardoor inderdaad zijn dat zij u deze conformiteit niet hoeven te bieden.

Om zeker te weten wat er wel en niet is overgenomen, kunt u inderdaad contact opnemen met de curator. Zij hebben daar een lijst van en kunnen u meer vertellen. Die gegevens kunt u via het insolventieregister vinden: http://insolventies.rechtspraak.nl

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag