Zakelijk, Arbeid, Schade
Zakelijk
ik heb een vraag:
Ik ben ZZP-er in de koerierswereld, en nu heb ik wat betalingsproblemen met mijn grootste en dus belangrijkste opdrachtgever.
Er staat nog voor een kleine €18000 aan facturen open uit het jaar 2013.
En het betalen van 2014 loopt ook nog niet heel voorspoedig, maar gaat redelijk.
Ik heb een contract met mijn opdrachtgever met een opzegtermijn van 3 maanden, en in het contract is opgenomen dat zij mij verzekeren van rond de €42000 per jaar aan inkomen.
Nu ben ik na heel vaak aandringen, met weinig resultaat op het punt gekomen dat ik zeer serieus overweeg om de bus per direct stop te zetten voor ze.
Nu zijn mijn vragen:
1. Mag ik dat zomaar doen zonder consequenties, dat hij bijvoorbeeld per direct mijn werk afneemt?
2. Stel dat hij mij per direct al het werk ontneemt, kan ik dan de waarde van die 3 maanden (1 kwartaal) dus 42000/4=€10500 van hem eisen? En wat heb ik dan verder voor mogelijkheden?
Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Wij kunnen u van dienst zijn voor u, echter hebben wij het contract ervoor nodig en dan kunnen wij het één ander voor u uitzoeken en met u bespreken.
Ook kunnen wij een incasso traject voor u opstarten mocht u daar de behoefte aan hebben.
In principe kunt uw uw dienstverlening niet opschorten zonder ingebrekestelling en zonder dat verzuim is ingetreden.
Heeft u op de juiste wijze aantoonbaar (dus bijv. per aangetekende post) aangemaand en in gebreke gesteld? Wat staat hierover in uw overeenkomst/toepasselijke voorwaarden?
Zo niet, dan moet dit alsnog gebeuren. Anders bent u waarschijnlijk schadeplichtig.
De vraag is verder of sprake is van een zogenaamde duurovereenkomst. Duurovereenkomsten zijn in de regel opzegbaar, maar soms kunnen redelijkheid en billijkheid eisen dat er een zwaarwegende grond voor opzeggen moet zijn en een langere opzegtermijn moet worden gehanteerd en/of een vergoeding op zijn plaats is. Dus wellicht nog meer vergoeding en een langere opzegtermijn. Maar dat geldt ook voor wederpartij ...
Ik help u hier graag bij. Neem gerust even vrijblijvend contact met me op. Ik heb hier ruim 15 jaar ervaring mee.
Mijn advies aan u is om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen is: om algemene - en leveringsvoorwaarden op te stellen waarin u altijd in uw contract en facturen naar toe kan verwijzen.
Wij kunnen u daarbij helpen, om een totaal pakket voor u te samen stellen om u als zzp'er te beschermen tegen dit soort praktijken.
Algemene voorwaarden en/of leveringsvoorwaarden (die u wellicht al hebt) zijn alleen toepasselijk als ze al voor of bij het aangaan van de overeenkomt zijn verstrekt. Dus in de offertefase.
Ernaar verwijzen is dus absoluut niet voldoende zoals hierboven gesuggereerd wordt en dat pas bij facturering te doen (of de voorwaarden alsdan te verstrekken) heeft ook geen enkele zin. Ze zijn dan simpelweg niet van toepassing.