Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hallo ik ben uitbater van een horeca zaak en enigszins misleid door een telefonieprovider waardoor ik ineens een tweejarig contract met deze telefonieprovider ben aangegaan. Het probleem is dat zodra mijn oude provider per 1 maart zijn diensten beeindigde, ik helemaal geen telefoon meer in mijn zaak had. Van de nieuwe provider heb ik nooit een contract mogen onvangen, ik heb alleen mijn handtekening onder een kaartje gezet waarbij ik aannam dat ik informatie zou ontvangen en niet dat ik gelijk van provider zou wisselen. Ik heb de nieuwe telefonie provider benaderd met het probleem dat ik sinds de oude provider er mee stopte geen telefonie in mijn zaak heb. Zij hebben "de lijnen doorgemeten en geen storing gevonden". Ik moest mijn "randappartuur" nakijken. De randapparatuur is nagekeken op op advies van de nieuwe provider gereset. Wij hebben geen storing in de randappartuur kunnen vaststellen en nog steeds geen telefoon. Opnieuw de provider benaderd die mij meldde dat ze niets voor me konden doen en dat ik een door hen aanbevolen telecominstallatiebedrijf in de arm moest nemen. De kosten hiervoor waren volgens de provider voor mij. Daar ben ik het uiteraard niet mee eens want aan de gehele installatie is bij ons niets veranderd, het enige dat er veranderd is, is de provider. Bij de vorige provider werkte namelijk alles prima en ik vind het dus ook een probleem voor de nieuwe provider en niet voor mij. Al met al duurt deze soap nu anderhalve maand over en weer bellen en mailen en is mijn zaak dus niet telefonisch bereikbaar. Ik heb ook mijn oude provider benaderd of wij iets over het hoofd hebben gezien in deze situatie. Volgens mijn oude provider is het in een dergelijke sitatue bij hen gebruikelijk dat zij, op hun kosten, de storing verhelpen en dat bij het uitblijven van telefonische bereikbaarheid, mijn nieuwe provider niet aan zijn leveringsplicht voldoet. Is dit correct en mag ik op grond van het niet voldoen aan de leveringsplicht ook mijn contract beeindigen? Als dit mogelijk is ga ik namelijk graag terug naar mijn oude provider. Het enige waar de nieuwe provider aan voldoet is dat we inderdaad enorm op onze telefoonkosten besparen ...

Het is zaak om uw nieuwe provider nu per aangetekende brief aan de directie van deze provider (brieven die van boven naar beneden moeten in zo'n organisatie werken vaak beter dan andersom) en hen daarbij ingebreke te stellen. U doet dit door deze provider in de brief te wijzen op de huidige problemen en hem een termijn te stellen, in deze situatie zou ik zeggen max tien werkdagen om de zaak aan de praat te krijgen. En de provider te verzoeken om aan u schriftelijk uit te leggen als hij vindt hiertoe niet gehouden te zijn wat de reden daarvan is en waarom volgens de provider het probleem bij u ligt en niet bij hen.Tegelijkertijd kondigt u aan dat u na deze tien dagen over gaat tot ontbinding van het contract, uw omzetschade zult verhalen (u moet wel aan kunnen tonen dat u deze heeft geleden voor het bedrag dat u claimt. Telefonisch bereikbaar zijn, lijkt mij essentieel voor uw bedrijfsvoering. Het niet kunnen leveren van telefonie is een dermate ernstig gebrek dat dit ontbinding van de overeenkomst rechtvaardigt. U kunt hierna naar een andere provider overstappen. Waarbij ik u adviseer ditmaal wel de voorwaarden goed te lezen. Wat technisch het probleem is, kan ik uiteraard niet beoordelen maar kennelijk werkte uw apparatuur bij de vorige provider naar behoren. Het is dan ook het overwegen waard om deze weer te nemen. Dit advies is er uiteraard op gebaseerd dat bovenstaande informatie geheel juist is en u nergens zelf aan de infrastructuur heeft "geknutseld". Vindt u het te ingewikkeld om dit advies zelf uit te voeren en heeft u geen rechtsbijstandsverzekering dan zit er niets anders op dan een advocaat in de arm te nemen (dat ben ik niet). U doet hier zeker verstandig aan als uw bedrijfsschade echt ontstaat door dit telefonie probleem. U schrijft niet wat voor horecagelegenheid u heeft dus ik kan dit verder niet inschatten.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hartelijk dank voor de snelle reactie en het gedegen advies. Nee, we hebben niet aan de infrastructuur geknutseld. Over de voorwaarden: die heb ik nooit gezien aangezien ik meende op een aanbieding van de voorgaande provider te reageren in plaats van over te stappen naar een geheel andere provider. Was door de nieuwe provider heel handig gedaan met een advertentie geheel in stijl van de oude provider. Ik heb ook nooit een contract met voorwaarden van de nieuwe provider gehad. In de contacten wordt mij steeds gewezen op het feit dat ik het antwoordkaartje heb ondertekend en daarmee aan hen gebonden ben. Ik heb wel om voorwaarden en overeenkomst gevraagd en daar heb ik tot op heden ook niets van ontvangen.

Ik kan hier in ieder geval mee verder.

Hartelijk dank.


Reactie van de vraagsteller

Nogmaals een vraag. In het kader van omzetschade. Het gaat hier om een cafebedrijf. We organiseren het nodige aan activiteiten waar men zich voor aan moet kunnen melden. Wat is een reeel bedrag aan omzetschade?


ik heb geen flauw idee. Wellicht heeft u een accountant/belastingadviseur die u daarbij kan helpen. Als u een evenement heeft moeten cancelen omdat men zich meestal telefonisch aanmeldt en dat nu niet kon doen dan moet u aantonen welke omzet u redelijkerwijs had verwacht te draaien en nu niet heeft kunnen draaien.

Maar u moet dan wel aan kunnen tonen dat men zich redelijkerwijs niet per e-mail of persoonlijk kon aanmelden en dat de telefoon hiervoor echt noodzakelijk was. Dat is anno 2012 wellicht toch wat ingewikkelder aan te tonen dan 20 jaar geleden.

Uw schade moet blijken uit uw boekhouding.Daaruit moet blijken dat u de afgelopen anderhalve maand minder omzet hebt gedraaid dan u redelijkerwijs mocht verwachten ten opzichte van andere maanden en dezelfde maanden vorig jaar. Als u een café heeft dan het vooral heeft van buurtbewoners wordt het wellicht een ingewikkeld verhaal. Heeft u een café in een uitgaansgebied en niet zozeer een woongebied dan kan dat voor de evenementenomzet anders liggen. Maar u moet wel echt aan kunnen tonen dat men zich vooral via de telefoon aanmeldt (e-mail lijkt mij echter tegenwoordig gebruikelijker).

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag