Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Ik ben een gratis proefpakket aangegaan met Lecturama en kreeg opgestuurd , een pakket fotobewerken met 12 betaal termijnen. Nu heb ik dat natuurlijk niet betaald. Maar nu wordt er met hoge boetes gedreigd. Kan ik hier nog van af komen?
geachte vraagsteller,
begrijp ik het goed dat u geheel iets anders heeft gekregen dan u besteld hebt?
met vriendelijke groet,
Reactie van de vraagsteller
Ja inderdaad.
Beste vraagsteller,
een kennismakingspakket van Lecturama kan ook volgens de eigen voorwaarden altijd worden geannuleerd per brief, telefoon of website. Ze noemen het de 7 garanties van Lecturama:
DE 7 GARANTIES VAN LECTURAMA UITGEVERIJ
1: Bij iedere zending ontvangt u praktische hulpmiddelen waarmee u direct aan de slag kunt.
2: Met het kennismakingspakket, dat u 14 dagen op zicht krijgt, zonder verdere koopverplichting, leert u alle voordelen kennen.
3: U ontvangt het bomvolle DIGITALE FOTOGRAFIE pakket (waarde € 34,90) voor slechts € 3,88 plus € 2,95 verzendkosten.
4: U profiteert zonder aankoopverplichting om de 5 maanden van een nieuwe zending, die u kunt weigeren als het aanbod u niet bevalt. Dit verzamelwerk bestaat uit 7 vervolgzendingen met elk 10 afleveringen. Bij deze vervolgzending zitten veel gratis artikelen. Voor de 10 afleveringen voldoet u 10 x € 14,95. Alle informatie vindt u in het kennismakingspakket.
5: U bepaalt altijd zelf of u doorgaat met het verzamelwerk DIGITALE FOTOGRAFIE. Het enige wat we van u vragen is om ons te berichten wanneer u geen nieuwe zending meer wenst. Dit kan heel eenvoudig via onze website, of telefonisch. U heeft geen koopverplichting, geen abonnement.
6: Laagste prijsgarantie: onze prijs is altijd minstens 50% lager dan de prijs van gelijkwaardige producten in de winkel.
7: Het kennismakingspakket, dat een vergelijkbare winkelwaarde heeft van € 34,90, mag u, na betaling, altijd behouden.
Geachte vraagsteller,
In dat geval ben ik van mening dat U bij ontvangst van de verkeerde spullen, direct aan de bel had moeten trekken, omdat het hier om een vergissing ging van Lecturama en U dit ook wist. U loopt dan ook een risico.
Anderzijds biedt de wet wellicht uitkomst. Artikel 7:7 BW bepaalt het volgende:
1. Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.
2. De toezending aan een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze bestelde zaak met het verzoek tot betaling van een prijs, terugzending of bewaring, is niet toegestaan. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste volzin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing.
3. Indien de ontvanger in de gevallen, bedoeld in de leden 1–2, de zaak terugzendt, komen de kosten hiervan voor rekening van de verzender.
4. Lid 2 is van overeenkomstige toepassing op het verrichten ten behoeve van een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze opgedragen dienst.
Mijn conclusie is dan ook dat indien U helemaal niets had besteld, U het produkt had mogen behouden. Omdat U echter wel iets had besteld, maar het verkeerde geleverd hebt gekregen, staat wellicht het beginsel van de goede trouw aan dit uitgangspunt in de weg.
Het advies: Vraag Lecturama om bewijs dat de bestelling door U is geplaatst, omdat U van mening bent dat U het produkt niet hebt besteld, onder verwijzing naar artikel 7:7 BW. Ik zou evenwel nog niet melden dat U wel iets anders hebt besteld, dat doet de zaak geen goed.
met vriendelijke groet,