Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Zakelijk


Goedendag,

ik heb een webshop waarbij we onder andere exclusieve boomstamtafels op maat verkopen. Het betreft eiken boomstambladen uit één geheel.

De stammen die wij inkopen hebben lengtes van 6 tot 7 meter. Pas wanneer wij een verkoop hebben overeen gesloten met een klant zagen wij de gewenste lengte van de stam af. Maatwerk, waarbij op de website staat vermeld dat wij verschillende lengte kunnen leveren.

Nu is het zo dat elk blad verschillend is en zijn eigen karakteristieke eigenschappen hebben. Dit wordt pas goed zichtbaar na het schafen en opschuren van het blad zodra deze op maat en lengte van de klant is gekocht.

We lopen nu tegen het probleem aan dat een klant op basis van toegestuurde foto's van een boomstamblad akkoord heeft gegeven, maar nu alsnog niet tevreden is omdat het blad na het schafen en schuren zichtbare noesten heeft en een holte ( 5cm bij 10 cm en halverwege de dikte van het blad) waar vermoedelijk een vertakking heeft gezeten. Het klopt dat dit vooraf niet duidelijk zichtbaar was op de toegestuurde foto's, al is dat voor ons ook pas duidelijk nadat we het blad gaan behandelen.
De klant eist nu dat wij op zeer korte termijn een vergoeding en/of dat wij het opvullen van de holte met epoxy gaan uitvoeren.

Mijn vraag is nu als volgt:
1) Mogen wij er vanuit gaan, dat een dergelijk natuurlijk en op maat gemaakt product de klant hier rekening mee kon gaan houden, zeker met een koop van een dergelijk product op afstand? (normaliter komen alle klanten voor een boomstam tafel persoonlijk langs om de bladen te bekijken)

2) Zijn wij verplicht om bij elke constatering van een dergelijke holte of noestvorming in het blad dit vooraf van levering bij de klant te melden?

3) Het blad is inmiddels afgeleverd en er is getekend voor akkoord op de factuur. Kan de klant alsnog hierover een zaak maken? Of te wel, betekend een getekende factuur door de klant dan niets?

4) Wanneer wij dit niet (en zeker niet op korte termijn) kunnen/willen verhelpen, mogen wij dan de koop ongedaan maken waarbij de klant het aankoopbedrag van de tafel terug krijg, exclusief de bezorg en montage kosten aan huis?

In afwachting op een reactie.

Vriendelijke groet.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag