Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Goedendag,

Ik heb een aantal vragen over de volgende situatie:

- Ik heb een vaste baan; opzegtermijn volgens CAO: 2 maanden.
- Wegens onder andere hoge werkdruk en moeizame samenwerking met de leidinggevende, zit ik nu thuis in de ziektewet.
- De Arbo arts heeft voorlopig eerst rust voorgeschreven, alvorens verdere mogelijkheden te gaan bekijken.
- Zelf weet ik, dat terug gaan geen optie is en ik wil deze baan dan ook verruilen voor een geheel andere
- Buiten het werk en de Arbo arts om, heb ik een mogelijkheid gevonden om ergens anders te gaan werken, in een branche waar ik in het verleden al lange tijd werkzaam ben geweest, en wat een vertrouwde en minder stressvolle omgeving is.
- De huisarts en psycholoog staan ook achter de beslissing om deze baan te beëindigen en een andere aan te nemen, omdat het voor mijn gezondheid beter is, alle banden met mijn huidige werkgever te verbreken.

Vragen:
- Kan ik vanuit de ziektewet mijn ontslag indienen?
- Moet ik me eerst beter melden (afmelden uit ziektewet), voordat ik een andere baan aanneem, of kan ik het beëindigen van de ziektewet aan laten sluiten op de eerste werkdag van de nieuwe werkgever?
- Wanneer eerst de ziektewet afgemeld moet worden, loop ik dan toch het risico, dat ik de resterende (opzegtermijn) terug moet naar mijn huidige werkgever?
- Kan ik de ziektewet zelf opzeggen, of moet ik hier de Arbo arts bij betrekken?
- Is er in dit soort situaties een goede kans, dat de opzegtermijn van twee maanden verkort kan worden, of komt dit op goodwill van de werkgever aan?
- In hoeverre moet/kan een Arbo arts in deze situatie nog helpen? Moet één en ander eerst bij hem voorgelegd worden, of volstaat het om hem alleen te melden, dat ik ontslag ga indienen?
- Moet ik de nieuwe werkgever nog van bepaalde dingen over de situatie bij de huidige werkgever op de hoogte brengen, ook als dit totaal niet van invloed is, op de werkzaamheden bij hem?

Zijn er in dit soort situatie nog bepaalde richtlijnen/voorschriften, of komt het er op aan, hoe je dergelijke zaken onderling (werkgever en werknemer) met elkaar afhandelt?
Heeft U nog tips, aanvullende informatie, of dingen waar ik rekening mee dien te houden?


Het lijkt mij om diverse redenen veel beter voor u dat u niet opzegt, maar een arbeidsrechtjurist inschakelt die voor u probeert een beëindiging met wederzijds goedvinden (d.m.v. een vaststellingsovereenkomst) te realiseren. Bijv. om verwijtbare werkeloosheid te voorkomen in het onverhoopte geval dat het niet goed verloopt bij uw nieuwe werkgever. Ik raad u aan vrijblijvend rechtstreeks contact op te nemen met een van de arbeidsrechtjuristen op deze site, bijv. via de link 'direct contact' die u na inloggen ziet bij dit antwoord.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag