Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Goedenavond,

ik ben zelf werkzaam in de GGZ en doe nu 50% van mijn gesprekken per telefoon of via beeldbellen met clienten wegens de Corona maatregelen (gemiddeld telefoongebruik 10 tot 20 uur per week). Dit doe ik nu voor 50% vanuit huis.

Met andere collega's maken wij ons zorgen over eventuele schade aan onze telefoon en/of het degraderen van de batterij door het vele bellen en laden van onze eigen prive telefoon.

Mijn werkgever vergoed nu de 'extra' bundel die wij moeten aanschaffen om niet over ons prive abonnement bundel heen te gaan.

Dat Corona gedeeltelijk overmacht is begrijpen wij. Echter kunnen wij zonder telefoon, onze werkzaamheden voor het overgrote deel niet uitvoeren. Dit geld daarbij ook voor de laptop.

Vraag:
* zou er een extra vergoeding voorzien moeten worden door de werkgever of verplicht worden een telefoon ter beschikking te stellen?
* zijn wij verplicht onze telefoon hiervoor te gebruiken (ondanks Corona als overmacht)?
* in hoeverre is het mogelijk dat de clienten, ondanks bellen met geheim nummer, achter mijn prive telefoonnummer komen?

Bij voorbaat dank.

1e asterisk -> ja, dit is niet meer dan redelijk en in overeenstemming met het goed werkgeverschap (artikel 7:611 Burgerlijk Wetboek). Dat geldt ook voor het laptopgebruik. Er zijn zelfs juristen die stellen dat dit ook geldt voor extra gebruik elektriciteit, koffie/thee etc.

2e asterisk -> wanneer de werkgever u compenseert, dan wel. Zo niet, dan dient de werkgever u een telefoon ter beschikking te stellen waarmee u alleen zakelijk mag bellen.

3e asterisk -> dit is een technische vraag waarop ik als advocaat geen antwoord kan geven. Ik adviseer u hierover te googelen dan wel die vraag aan een ICT-deskundige te stellen

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag