Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Goedemiddag!
Wij zitten in een conflict met onze verhuurder. Wij huren particulier via een tussenpersoon. Het huis vertoonde enkele gebreken bij ondertekening van het contract, maar deze zouden met de tijd opgelost worden. Nu was het zo dat een raampje een barst bevatte, ook deze zou vervangen worden in het voorjaar met vervanging van alle kozijnen. Toen wij niet thuis waren was er iets gebeurd waardoor het raam gesprongen was. De politie kwam ter plaatse en belde direct een glaszetter voor een noodvoorziening (winter, zaterdagavond). Wij hebben direct de verhuurder gecontact die het ontzettend vervelend voor ons vond en zij zou haar klusmannetje langs sturen voor de reparatie. Deze kwam de volgende dag langs en meldde dat hij weer een kennis van hem langs zou sturen. Prima. 4 weken later was er nog niemand langs geweest en werden wij gebeld door een glaszet firma die graag de volgende dag langs zou komen voor de reparatie, hiermee in gestemd. Dit bleek niet de firma van de kennis van de klusjesman te zijn, maar de firma die eerder de noodvoorziening had geplaatst. Dit bleek toen wij de factuur binnen kregen. De verhuurster had vooraf toegezegd dat zij de kosten zou betalen, maar toen zij de factuur van de firma in handen kreeg wou zij dit toch niet meer omdat de kosten hoger waren dan zij had verwacht en omdat de reparatie niet door de kennis van de klusjesman waren gedaan. Zij weigerd in elk opzicht om te betalen en de factuur staat op onze naam waardoor wij aanmaningen op de deurmat krijgen. Wie staat hier in zijn recht en wie moet deze factuur voldoen?? De tussenpersoon/woning bemiddelaar wil dat ze we het zelf oplossen en heeft min of meer zijn handen er vanaf getrokken, dus daar hebben we ook niets aan..

Eerst wat vragen: 1. Wat staat er in het contract over de gebreken.2. Wordt het raam gemeld. 3. Is er correspondentie over geweest (per mail telt ook).4. Bent u verzekerd (inboedel/glasschade). 5 Is de eigenaresse c.q. verhuurder verzekerd voor glasschade? 6 Zijn er foto's van de gebreken zoals die ten tijde van het ondertekenen van het contract aanwezig waren?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Ik zie inderdaad dat ik de punten die in het contract staan niet heb benoemd, er meteen bijgepakt en opgezocht.

1:
4a. huurder verklaart dat het gehuurde in goede staat van onderhoud tot zijn beschikking is gesteld, en verbindt zich het voortdurend te onderhouden en het aan het einde van de huurperiode in dezelfde staat te zullen opleveren. Behoudens slijtage is de huurder aansprakelijk voor alle schade aan het gehuurde.
4b. Ten laste van de verhuurder is het onderhoud van daken, goten, buizenlozingen, grondleidingen, buitengevels, scheidingsmuren en andere afscheidingen, alsmede eventuele gebreken aan de verwarmingsinstallatie en andere schaden, voor zover deze buiten de schuld van de huurder zijn veroorzaakt, zulks ter beoordeling van een erkende vakman.
2: Het raam wordt in het contract niet gemeld, maar hier zijn wel mails over verstuurd, zonder concrete afspraken
3: Ja er is correspondentie over het raam geweest, het in begin van de huurperiode en nadat het raam was gesneuveld
4: Ja wij hebben een inboedelverzekering, geen glasverzekering.
5: De verhuurster heeft naar ons niets los gelaten over het feit of zij verzekerd is tegen glasschade. Zij verwijt ons ook dat de factuur op onze naam is komen te staan en niet op naam van haar bedrijf, waardoor zij de kosten niet op haar bedrijf kan verhalen
6: Er zijn denk ik wel foto's waar het raam in die staat op staat, maar geen specifieke foto's van het raam zelf..
Als ik het zo allemaal opschrijf heb ik het gevoel dat wij redelijk zwak staan..
Alvast bedankt!!


tip1. probeer of je de factuur nog op naam van de verhuurder kunt laten zetten. Of declareer zelf het bedrag bij het bedrijf van jouw huurder. Gezien jouw opmerking van punt 5 kun je veronderstellen dat zij dan wel overgaat tot betalen (al dan niet via haar verzekering). tip2. lees de mails door en kijk of er enige toezegging door verhuurder is gedaan en/of de indruk is gewekt dat zij het raam zou maken. top3. vraag verhuurder of zij voor deze schade is verzekerd. Veel inboedelverzekeringen dekken ook glasbreuk. Kijk even hoe dat bij jullie zit, loop de voorwaarden nog eens na.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Super, bedankt! We gaan er mee aan de slag!!


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag