Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
wij hebben onlangs een naheffing gekregen van ..... voor 1.800 euro wat volgens ons nooit mogelijk kan zijn aangezien we daar 1 jaar abonnee zijn geweest en we met een gezin van 3 - 150 euro per maand betaalden.
wij hebben 4 jaar in de ..... in ......gewoond. Eerst energie via ....., vervolgens van maart 2009 tot maart 2010 via ......, toen overgestapt naar de .......t ot maart 2011 en vervolgens overgestapt naar .......tot maart 2012. Eindafrekening van energiedirect ontvangen dat wij een klein bedrag terug ontvingen.
Daarna overgegaan naar .........en vervolgens augustus 2012 verhuisd naar onze nieuwe woning. nu blijkt dat ........de meterstanden verkeerd heeft opgenomen. wij zijn zeker dat we de meterstanden hebben doorgegeven. we hebben een bevestiging van de ......... dat wij hebben doorgegeven februari 2011 - meterstanden 39228 en 75612. wij gaan er dan vanuit dat de afrekening klopt, maar nu blijken zij een veel lagere meterstand te hebben opgenomen van ongeveer 3.000 lager.
dit heeft nu zijn uitwerking bij .....omdat wij nu zo'n enorm bedrag terug moeten betalen. omdat zij ook met die eindstand van de ......... als beginstand zijn gaan werken. Ook raar omdat ik nog telefonisch contact heb gehad met ....... om de meterstanden door te nemen.
Ik baal hier ontzettend van omdat ik altijd nauwkeurig ben met dit soort dingen maar hier blijkbaar ies is misgegaan.
mijn vraag is of ik hier nog tegen in beroep kan gaan of iets dergelijks omdat ik nu vanwege fouten bij energieleveranciers tegen zon hoge nahefing aanloop.
Beste vraagsteller,
in de rechtspraak is ontwikkeld dat u gerechtvaardigd mag vertrouwen dat een eindafrekening van een energiemaatschappij klopt. Uw verhaal zou ik nogmaals eens willen lezen, mij is nu niet echt duidelijk wat er tussen maart en augustus 2012 is gebeurd- want toen zijn de standen ook opgenomen in verband met een verhuizing?
Dan uw volgende vraag of in beroep gaan zinvol is:
u zou een klachtenprocedure kunnen ingaan, of de energieleverancier die de fout heeft gemaakt juridisch aanspreken op schending van nazorgplichten voortvloeiend uit de overeenkomst.
Reactie van de vraagsteller
in maart zijn we overgestapt naar essent. daarna eindafrekening van energiedirect ontvangen dat we wat terugkregen. ervan uitgaande dat alles in orde was zijn we later in augustus verhuisd. toen is via essent een eindafrekening opgemaakt en kregen we onlangs ook een nieuwe eindafrekening van energiedirect omdat de standen anders zouden zijn.
in de mail zeggen ze eerst dat meterstanden lager zijn als in eerste instantie opgegeven maar dat was blijkbaar een foutje gezien de rekening.
wij hebben ook klachten ingediend maar waar ze zeggen binnen 5 dagen te reageren krijgen we geen enkele reactie.
wij voelen ons eigenlijk een beetje machteloos en weten nu niet wat er mogelijk is om hier tegenin te gaan en dit zo makkelijk te laten gebeuren.
zon energiedirect maakt even snel een nieuwe afrekening op zonder verdere uitleg en het wordt ook nog is gelijk geincasseerd. gelukkig wel kunnen storneren.
Beste,
er kan nagerekend worden wat de meterstanden hadden moeten aangeven; als u kunt bewijzen ( via alle mogelijke middelen bijvoorbeeld mailtjes ) dat de fout niet bij u ligt maar bij energie direct en dat u niet zo een hoog bedrag verschuldigd bent aan de energiemaatschappij, wacht dan de juridische procedure af.
Betaal niet, en vraag specificaties en berekeningen, eventueel dwing deze af via een aangetekende brief wegens wanprestatie/ , schending van zorgplichten. In een gerechtelijke procedure mag u uw schade of zelfs een zelfstandige tegeneis vorderen. Ik adviseer echter met enige hulp van een jurist de zaak te sussen voordat de rechter er aan te pas komt.
Reactie van de vraagsteller
Bedankt voor uw reactie. Ik heb zojuist een officiele klacht ingediend met bijgevoegd de mailtjes met de eindstanden van februari 2011 van Ned. En. Maatschappij en onze reactie met deze meterstanden aan energiedirect per maart 2011 met ontvangstbevestiging van energiedirect.
ik ben benieuwd of ze met een gepaste oplossing gaan komen.wederom een ontvangstbevestiging gehad dat ze binnen 5 dagen met een reactie komen. tot op heden hebben wij elke keer niks gehoord.
als ze nou weer niet reageren weet u dan via welk kanaal wij wel een oplossing kunnen afdwingen? of kan dat dan alleen via de rechter?
Nou,
u hebt de incasso teruggedraaid en energie direct zal deze kosten proberen alsnog te incasseren. Als u weigerachtig blijft met de betaling zal uiteindelijk een (gerechts)deurwaarder de vordering in handen krijgen om betaling juridisch af te dwingen, en dan komt het bij de rechter. Maar als u met tegenbewijs hard kan maken dat er fouten zijn gemaakt, en dat men steeds niet reageert, hoeft u niet bang te zijn voor een rechtszaak. Wel alle mailtjes en ander bewijs bewaren!
U nieuwe leverancier is nu toch Essent? U hoeft dus niet bang te zijn dat de levering van elektriceit wordt opgeschort door de betaalachterstand.