Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Wij hebben een vraag aan u.
Wij zouden 14 maart 2020 met 25 personen op vakantie gaan in een hotel in Oostenrijk. We zijn al meerdere malen daar geweest en hebben dan ook rechtstreeks geboekt bij dit hotel en niet via een reisorganisatie. Alle mensen die met ons mee zouden gaan hadden zelf een reis- en annuleringsverzekering afgesloten. Net voordat we zouden gaan vertrekken werd vanuit de Oostenrijkse overheid de deur gesloten i.v.m. de Corona uitbraak, alle hotels en pistes zouden per 16 maart dicht gaan. Hierdoor werd onze vakantie gecancelled door het hotel.
Zij hebben ons via de mail laten weten dat ze het door ons reeds betaalde voorschot zouden terugstorten. Zelfs op zaterdag 14 maart nog telefonisch contact gehad vanuit het hotel dat ze dit terug zouden gaan boeken. Allemaal heel netjes en correct maar tot op heden is dit nog niet gebeurd en we zijn nu inmiddels in augustus aangekomen. Wij hebben meerdere mails gestuurd en ook een aantal keren gebeld maar tot op heden nog geen geluk gehad om ons geld terug te krijgen. Aangezien wij al een aantal jaren in dat hotel op vakantie zijn geweest, hebben we geen druk uitgeoefend en zijn coulant geweest. Het hotel was eerst nog gesloten, toen was de boekhouding nog dicht en nog niet alles was opgestart. Inmiddels zou per 4 juli de boekhouding open gaan en hebben ze ons gevraagd of wij een voucher zouden willen hebben maar dat hebben we niet geaccepteerd omdat wij gewoon ons geld terug willen hebben in de hoop dat ze ondertussen niet failliet gaan.
Onze vraag is dan ook….kunnen wij nog op een andere manier ons voorschot terug krijgen ? Of welke weg moeten we dan bewandelen ?
Goedemorgen. Dit is een vervelende situatie, zowel voor u als voor het hotel. Nu zij echter hebben toegezegd terug te betalen en u een gegronde vrees voor faillissement van het hotel heeft, dient de terugbetaling gedaan te worden. Aangezien op uw verzoeken niet wordt gereageerd, blijft er weinig anders over dan uw vordering uit handen te geven. Ik kan u hier in bijstaan en een dossier tegen het hotel voor u openen. Wanneer het echt niet anders kan kan ik u ook bijstaan in een gerechtelijke procedure tegen het hotel. Ik heb ervaring met incassoprocedures in het buitenland en heb ook contacten in Oostenrijk die ik kan inzetten als dat nodig mocht zijn, al hoeft het hopelijk niet zo ver te komen.