Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Goedemiddag,
ik wil graag het volgende voorleggen. Wij hebben een nederlandse reisorganisatie gevraagd een reisvoorstel te doen voor een reis op locatie (dus excl vlucht) op basis van onze wensen. We hebben meerdere malen over en weer gemaild over de offerte. Naar aanleiding van de laatste offerte, waarin mij werd gevraagd of de reis zo geboekt kon worden, heb ik per mail aan bevestigd deze reis te willen boeken. Ik heb in deze mail ook gevraagd hoe de betaling zou verlopen. De dag daarna heeft de contactpersoon van de reisorganisatie telefonisch contact opgenomen en ons bedankt voor de boeking en ons tevens laten weten dat de boeking ondervoorbehoud is van beschikbaarheid van de accomodaties. Dat begrepen wij uiteraard. Naar aanleiding van het telefoongesprek heb ik de benodigde gegevens gemaild zodat hij de boeking rond kan maken. Hiermee hebben wij mijns inziens een reisovereenkomst afgesloten.
Vervolgens ontvangen wij 6 dagen later het bericht dat hij een fout heeft gemaakt in de calculaties in de offertes. Hij blijkt enkel het vervoer en de toegang tot de nationale parken in de offerte te hebben meegenomen maar niet de kosten voor de accomodaties. In alle offertes stonden de overnachtingen en maaltijden expliciet wel als inclusief vermeld. De nieuwe prijs die hij heeft voorgesteld is 50% hoger dan de eerste prijs. Mijn vraag is nu: kunnen we de reisorganisatie houden aan de eerdere offerte waar wij mee akkoord zijn gegaan en die wij hebben geboekt?

Beste vraagsteller,
Een fout maken is menselijk en de wet zegt eigenlijk als de fout evident is , de koper de verkoper/dienstverlener niet aan het eerder foutieve aanbod kan en mag houden. en dat is het naar mijn menig het geval omdat er een 50% verschil is die niet onopgemerkt kan blijven bij de gemiddelde, oplettende consument.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hartelijk dank voor uw snelle reactie. Ik begrijp uw redenatie. Dit had ik reeds gevonden. Ik ben echter van mening dat wij niet hadden kunnen weten dat er een fout gemaakt moest zijn. De offerte waar wij mee akkoord zijn gegaan, betreft een trip van 4 dagen en 3 nachten voor ca. 1150 euro. Hiervan zal een gemiddelde, oplettende consument toch wel van mening zijn dat dit heel veel geld is. De nieuwe prijs is meer dan 1600 euro. Verandert dit de zaak?


Beste vraagsteller,
dat kan inderdaad wel van invloed zijn. Ook van belang is de prijs die andere reisorganisatoren rekenen. U moet dan een beroep doen op artikel 3: 35BW, "

Artikel 35

Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil. "

Misschien kan er een korting worden toegepast ?

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag