Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Goedemiddag,

25-04-20 hebben wij een Peugeot 308 gekocht. Voordat wij de auto kochten hebben wij het autobedrijf nagetrokken en daar kwam een positief beeld uit. Hebben een proefrit gemaakt en alles zag er goed uit. De auto moest niks mankeren. Aan de hanf daarvan hebben wij besloten om de Peugeot 308 te kopen.

Na drie weken hoorden wij krakende geluiden onder de auto weg komen. Toen zijn wij naar een auto garage geweest hier in de buurt. Er is toen geconstateerd dat de achteras tordeert. Er is contact geweest met de Peugeot dealer en die vertelde dat het een bekend en veel voorkomend probleem is bij deze type auto. Als mogelijke oplossing kan er spul in de holte van de achteras gespoten worden waardoor het één vaste massa wordt waardoor het geluid wordt tegen gegaan. Aangezien de kosten voor deze oplossing te overzien waren hebben wij dit voor eigen rekening genomen. Het is toen gebleken dat deze vorm van reparatie in het verleden al heeft plaats gevonden.

Als wij nu het krakende geluid willen oplossen zal er een nieuwe achteras onder de auto gezet moet worden. Nieuwe achteras is rond de €850 +uurloon van €65. En als de wiellagers niet los willen dan komt er nog eens €200 bij.

Wij hebben de auto gekocht zonder garantie. Maar ondanks het aanschaffen van de auto zonder aanvullende garantie is de Nederlandse consument in de wet beschermd voor de aanschaf van producten die niet voldoen aan de eisen die men redelijkerwijs mag stellen aan het product. Drie weken na aanschaf worden geconfronteerd met een reparatie van minimaal €1000 moet gaan kosten valt niet onder het leveren van een deuglijk product. En de auto garage heeft ons nooit op de hoogte gebracht van een eerdere reparatie of een torderende achteras.

Nu hebben wij op 17-06-20 telefonisch contact gehad met het autobedrijf. Het autobedrijf gaf aan dat hij dit niet voor zijn rekening wil nemen omdat wij de auto hebben gekocht zonder garantie.

19-06-20 hebben wij een mail naar de auto garage gestuurd dat ze met een oplossing moeten komen. Nu wil de autogarage ons €300 tegemoet komen. Mochten wij hier niet mee akkoord gaan dan adviseren zij ons om een rechtsgang te maken.
Wij vinden €300 veelste weinig en gaan hier niet meer akkoord.

Nu is onze vraag wat voor advies zouden jullie ons geven in de vervolg stappen die wij kunnen nemen?

Graag hoor ik van jullie.

Groetjes,

Het is juist dat het garagebedrijf u een deugdelijk product moet leveren, ook zonder garantie. Afhangende van de staat, bouwjaar etc. mag hier het een en ander van verwacht worden. De auto moet conform uw verwachtingen zijn. De verkoper zal moeten bewijzen dat ten tijde van de koop de auto in goede staat was. Slaagt hij daar niet in dan zal hij de reparatie voor zijn rekening meten nemen. Het lijkt er op dat hij u niet serieus neemt. Een brief van een jurist kan de zaak wellicht vlot trekken. Neemt u daartoe contact met mij op voor overleg.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Ik zou wel graag contact met u willen hebben voor verdere overleg.


Klikt u daartoe op de link naast dit antwoord onder mijn naam.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag