Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Geschil met onderaannemer

Voor de uitbouw van mijn woonhuis heb ik een overeenkomst met een aannemer afgesloten, de aannemer heeft de onderaannemers geregeld. De werkzaamheden duren nu al 11 maanden en de aannemer kan ik al maanden niet meer bereiken. De aannemer heeft ook een loodgieter ingehuurd die een extra verdeler voor de vloerverwarming van de uitbouw heeft geïnstalleerd. Deze installatie heeft de loodgieter geïnstalleerd maar werkte niet goed waardoor ikzelf vervolgens meerdere keren de loodgieter heb gebeld om dit te melden en gevraagd heb om dit alsnog te maken/ aanpassen. De loodgieter is meerdere keren geweest, om het probleem te verhelpen, echter is het probleem nog steeds aanwezig. ( probleem is dat we de vloerverwarming van de woning niet op dezelfde temperatuur als de vloerverwarming van de uitbouw krijgen).

Loodgieter heeft afgelopen twee maanden meerdere keren contact gezocht met onze aannemer om de factuur van circa 600 euro te laten betalen, maar kreeg ook geen contact meer met de aannemer. Nu zegt/appt de loodgieter het volgende: jullie hebben mij gebeld. Daarna moest ik prijs maken voor aannemer. Dit heb ik gedaan, maar uiteindelijk zijn jullie de opdrachtgever.

Ik ben het hier niet mee eens omdat ik de loodgieter in eerste instantie niet kende en het eerste contact tussen de aannemer en de loodgieter heeft plaatsgevonden. De aannemer heeft geregeld dat de loodgieter bij ons thuis kwam. Dit is dus buiten ons medeweten geregeld. Vervolgens heb ik de loodgieter wel zelf een aantal keer gevraagd om terug te komen omdat hetgeen hij had geïnstalleerd niet werkte.

Mijn vraag:
Ben ik juridisch gezien verplicht om de factuur aan de loodgieter te betalen?

Mijn standpunt
Ik heb de som van circa 28.000 euro waarbij de loodgieters kosten inbegrepen waren betaald aan de aannemer en vind dat ik niet de opdrachtgever ben. Ik wil dus niet nogmaals voor de vloerverwarming betalen. Ondanks dat ik snap dat de loodgieter dan waarschijnlijk geen geld krijgt omdat het vermoeden bestaat dat de aannemer zo goed als failliet is. Dit voelt voor mij als twee keer voor hetzelfde betalen.

Standpunt van loodgieter
Ik krijg de factuur niet van de aannemer betaald en wil geen juridische kosten maken om mijn gelijk te krijgen. Omdat ik volgens de klant opdrachtgever ben wil hij nu dat ik betaal omdat hij anders 600 euro misloopt.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag